En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 8. Religionskunskap – Etiska Teorier

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering i Religionskunskap

Årskurs: 8

Ämne: Religionskunskap

Tema: Etiska Teorier

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus är att utforska och jämföra olika etiska teorier, deras grunder och hur de tillämpas på moraliska dilemman. Eleverna ska få en förståelse för hur dessa teorier kan ge vägledning i etiska beslut och hur de kan relateras till religiösa perspektiv.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna förklara olika etiska teorier och ge exempel på hur dessa kan tillämpas på specifika moraliska frågeställningar.

Lärarledda instruktioner

Grundläggande etiska teorier (15 min)

  • Introducera de tre huvudtyperna av etiska teorier: konsekvensetik, pliktetik och dygdetik.
  • Ge exempel på representanter för varje teori (t.ex. Jeremy Bentham för konsekvensetik).
  • Förklara begreppen på ett sätt som är lättförståeligt för eleverna.

Tillämpning av etiska teorier (15 min)

  • Använd ett konkret moraliskt dilemma (t.ex. Trolleyproblemet) och diskutera hur olika etiska teorier skulle lösa dilemmat.
  • Låt eleverna ge exempel på hur olika teorier kan leda till olika slutsatser.

Grupparbete: Dilemman utifrån etiska teorier (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp ett specifikt dilemma att analysera utifrån olika etiska teorier.
  • Varje grupp ska presentera sina resultat och motivera sina val.

Sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta de olika teorierna och diskutera vilken teori som kan vara mest tillämplig i olika situationer.
  • Ställ frågor som eleverna kan reflektera kring under hemuppgiften.

Aktivitet

I denna lektion ska eleverna aktivt arbeta med olika moraliska dilemman där de tillämpar de etiska teorier de just lärt sig. De kommer i små grupper att diskutera hur olika teorier ger olika vägledningar och tolkningar av samma dilemma. Detta kommer att hjälpa dem att se nyanserna och komplexiteten i etiska beslut.

Exit-ticket

  • Nämn de tre grundläggande etiska teorierna. (Svar: Konsekvensetik, pliktetik, dygdetik.)
  • Hur skulle konsekvensetik hantera ett moraliskt dilemma? (Svar: Genom att väga de positiva och negativa konsekvenserna av varje alternativ.)
  • Vad menas med pliktetik? (Svar: Att följa moraliska plikter oavsett konsekvenser.)
  • Ge exempel på en situation där dygdetik skulle vara tillämpbar. (Svar: I beslut som rör personligt karaktärsbyggande och virtuerande.)
  • Hur kan dessa teorier påverka vardagliga beslut? (Svar: De formar hur vi tänker och agerar i olika situationer, exempelvis beslut om ärlighet eller ansvar.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja ett aktuellt etiskt dilemma från samhället eller media och skriva en uppsats där de tillämpar minst två olika etiska teorier på dilemmat. De ska redogöra för de olika lösningarna och sina egna åsikter om vilket alternativ som är mest acceptabelt.

Citat

“Mod är att agera med moral när det inte finns någon garanti för framgång.” – Nelson Mandela (1985)

Detta citat betonar vikten av att göra moraliska val även när utgången är osäker. Det knyter an till lektionen genom att understryka att etik handlar om att handla efter sina värderingar, oavsett resultat.