Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Svenska
Tema: Skriva reportage
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras syfte, mottagare, typiska uppbyggnad och språkliga drag.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Betygskriterier
“Eleven skriver olika slags texter med flera meningar, varierat ordval, tydligt innehåll och viss anpassning till mottagare och syfte.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till reportage (10 min)
- Förklara vad ett reportage är och dess syften.
- Diskutera skillnaden mellan reportage och andra textformer som nyhetsartiklar.
- Ge exempel på kända reportage eller reportrar.
- Fråga eleverna vad de tycker är intressant i ett reportage.
Struktur av ett reportage (15 min)
- Gå igenom typisk struktur: inledning, brödtext och avslutning.
- Diskutera betydelsen av rubriker och underrubriker.
- Ge exempel på hur en bild kan användas i komplement till texten.
- Låt eleverna lista ut vad som gör en bra inledning.
Praktisk övning: Planera ett reportage (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Ge varje grupp ett ämne att skriva en plan för ett reportage.
- Diskutera i grupperna hur man kan samla information och vilka källor man kan använda.
- Låt grupperna presentera sina idéer för resten av klassen.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och betona hur viktig struktur är i skrivande.
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig och vad de tycker är mest utmanande.
- Diskutera kort vad de kan göra hemma för att förbereda sig inför nästa lektion.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Reportage | En journalistisk text som beskriver händelser eller situationer på ett levande och fängslande sätt. | Från franska “reporter” som betyder att “återberätta”. |
Inledning | Den första delen av en text som presenterar ämnet och fångar läsarens intresse. | Från verbet “inleda” som betyder att börja. |
Brödtext | Huvuddelen av en text där informationen presenteras och utvecklas. | “Bröd” i mening av basnäring, eftersom textens innehåll är grundläggande. |
Källor | De ursprungliga källor som informationen hämtas ifrån. | Från latin “cella” som betyder “rum” eller “utrymme”. |
Rubrik | En kort text som sammanfattar och ger en titel till innehållet. | Från latin “rubrica” som betyder “jordfärg” eller “röd”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är skillnaden mellan att skriva ett reportage och att skriva en vanlig nyhetsartikel? Hur påverkar formen berättelsens innehåll?
- B. Om du skulle behöva välja ett ämne för ett reportage, vad skulle det vara och varför? Vilka källor skulle du använda för att samla information?
- C. Tänk dig att du skulle skriva ett reportage om en händelse från skolan. Vilken typ av bilder skulle du inkludera för att förstärka berättelsen, och varför?
Aktivitet
Eleverna ska skriva ett reportage om ett aktuellt ämne som intresserar dem. De får välja om de vill intervjua någon, samla information online, eller använda andra källor. Efter att ha samlat material, ska de skriva en kort inledning, utveckla brödtexten med fakta och egna reflektioner samt avsluta med en sammanfattning av sina insikter. Målet är att använda den struktur som diskuterades under lektionen för att skapa ett intressant och informativt reportage.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är ett reportage? | En journalistisk text som berättar om händelser. |
Hur skiljer sig brödtext från inledning? | Brödtext utvecklar ämnet, medan inledningen introducerar det. |
Vad är viktigast att tänka på när man skriver ett reportage? | Att strukturera texten tydligt. |
Vilka källor kan man använda för forskning? | Intervjuer, böcker och pålitliga webbplatser. |
Hur kan bilder förbättra ett reportage? | De kan ge visuell hjälp och förstärka berättandet. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja ett ämne de brinner för och skriva ett utkast av sitt reportage. De ska inkludera inledning, en tydligt strukturerad brödtext och avslutning. I rapporten ska de också ange vilka källor de använt och varför. De ska ha ett särskilt fokus på att använda bilder och andra media om så är möjligt för att förstärka sin berättelse.
Citat
*”Skriv för att bli förstådd, tala för att bli hörd, och sträva efter att bli ihågkommen.”* – William Zinsser. Med detta citat påminner Zinsser om vikten av tydlig kommunikation, vilket är centralt både när man skriver reportage och när man uttrycker sig i tal. Det knyter an till lektionen genom att betona behovet av att skapa en kontakt med läsare och lyssnare.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Att intervjua och samla information”. Den föreslagna lektionen syftar till att förbereda eleverna för att genomföra intervjuer och att lära sig hur man formulerar bra frågor samt att samla relevant information på ett strukturerat sätt.