“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Lyssna på saga
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att lyssna och återberätta innehållet i sagor, samt att stimulera deras reflektion och kreativa tänkande kring sagor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att lyssna och återberätta både muntligt och i skrift genom berättande som sagor och liknande litterära former.
Kunskapskrav
Eleven kan återberätta och samtala om innehållet i sagor och andra berättelser.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas den typ av berättelse som oftast börjar med “Det var en gång”?
A) Novell
B) Dikt
**C) Saga**
D) Roman
2. Vilken av följande är en känd saga?
A) Harry Potter
B) Rimbo
C) **Rödluvan**
D) Pippi Långstrump
3. Vad är vanligt i sagor?
A) Verkliga händelser
B) Historiska fakta
**C) Fantasifulla element**
D) Matematiska problem
4. Vad lär vi oss ofta från sagor?
**A) Moraliska budskap**
B) Geografi
C) Matematik
D) Historiska fakta
5. Vilken typ av karaktärer finns ofta i sagor?
A) Vanliga människor
**B) Magiska varelser**
C) Djur
D) Robotar
6. Vilken av dessa sagor handlar om en tretandad katt?
A) Snövit
**B) Katten i stövlar**
C) Askungen
D) Den fula ankungen
7. Vad brukar sagor avslutas med?
A) En oroande känsla
**B) “Och de levde lyckliga i alla sina dagar”**
C) En uppföljning av historien
D) En morbid slutknorr
8. Vilket av följande är ett exempel på en saga?
A) Faktabok
**B) Askungen**
C) Lektion
D) Biografi
9. Vem är ofta antagonisten i sagor?
A) Hjälten
**B) Den onda styvmodern**
C) Vännen
D) Djuret
10. Vilket stämmer oftast med handlingen i en saga?
A) Verkliga handlingar
**B) Övernaturliga inslag**
C) En syn på framtiden
D) En historisk redogörelse
11. Vad är syftet med att berätta sagor?
A) Att ge fakta
B) Att sätta upp regler
**C) Att förmedla värderingar**
D) Att förlora tid
12. Hur skiljer sig sagor från verkliga livshistorier?
A) De är längre
**B) De innehåller magiska element**
C) De är tråkigare
D) De har lån
13. Vad är en klassisk berättarteknik i sagor?
A) Skapa en detaljrik miljö
**B) Använda repetition**
C) För att vara kort
D) Skriva i första person
14. Vilken känsla förmedlar ofta sagor?
A) Rädsla
B) Stolthet
**C) Glädje och hopp**
D) Ledsnad
15. Vad är en typisk plats där handlingen utspelar sig i sagor?
A) En stad
**B) En skog**
C) Ett klassrum
D) En fabrik
Resonerande frågor
1. Beskriv hur en saga kan spegla olika moraliska frågor i samhället.
Syftet är att eleverna ska analysera och reflektera över djupare betydelser i sagor.
2. Hur kan sagor påverka vår förståelse av verkligheten?
Eleverna får möjlighet att undersöka sambandet mellan fiktion och verklighet.
3. Fundera på hur du skulle återberätta en saga för en yngre publik.
Detta ger eleverna möjlighet att utvärdera berättarkonst och anpassa innehållet.
4. Vilka inslag i en saga gör den oförglömlig?
Här får eleverna diskutera de element som skapar starka känslor i berättelser.
5. Varför kan sagor vara viktiga för barns utveckling?
Detta uppmuntrar en diskussion om pedagogiska värden i berättande.
6. Hur skulle du beskriva karaktären i en saga utan att avslöja namnet?
Eleverna får öva på att uttrycka sig klart och kreativt.
7. Diskutera hur teman som vänskap och mod kan variera i olika sagor.
Eleverna ges möjlighet att jämföra och kontrastera olika berättelser.
8. Reflektera över hur berättande kan vara en del av kulturer runt om i världen.
Syftet är att eleverna ska tänka på delaktighet och kulturell rikedom i berättelser.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng, vilket ger max 15 poäng. Resonerande frågor ger 2 poäng var, vilket ger max 16 poäng.
För att nå E-nivå krävs minst 8 poäng, C-nivå kräver minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och A-nivå kräver minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`