En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Svenska – Skrivande

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Svenska

Tema: Skrivande

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sina kunskaper i att planera och producera texter, samt att uttrycka sina tankar och idéer skriftligt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom följande citat: “Arbeta med att skriva olika typer av texter” samt “Använda skrivprocessen i eget skrivande”.

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav fokuserar på följande: “Skriva olika typer av texter med viss struktur” och “Använda grundläggande regler för stavning och grammatik”.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är första steget i skrivprocessen?

  • A) Redigera
  • B) Skriva
  • C) Planera
  • D) Läsa

2. Vilken typ av text handlar om att berätta en historia?

  • A) Informativ text
  • B) Berättande text
  • C) Instruktiv text
  • D) Argumenterande text

3. Vad gör man under redigeringssteget?

  • A) Skriver snabbt
  • B) Kollar igenom och förbättrar texten
  • C) Får information från andra
  • D) Lägger till fler sidor

4. Vad är syftet med att brainstorma?

  • A) Generera idéer
  • B) Skriva färdigt texten
  • C) Lägga till bilder
  • D) Kolla grammatik

5. Vad kan en instruktionstext innehålla?

  • A) Berättelser om personer
  • B) Steg-för-steg anvisningar
  • C) Dikt och poesi
  • D) Nyhetsartiklar

6. Vilken typ av text ska eleverna skriva i detta prov?

  • A) En instruktion
  • B) En berättelse
  • C) En faktatext
  • D) En sammanfattning

7. Vad är ett viktigt mål med att skriva?

  • A) Att uttrycka sina tankar
  • B) Att alltid använda långa meningar
  • C) Att bara beskriva fakta
  • D) Att göra inga fel

8. Hur länge ges eleverna tid för att skriva sin text?

  • A) 15 minuter
  • B) 25 minuter
  • C) 40 minuter
  • D) 1 timme

9. Vad ska eleverna göra efter att ha skrivit sin text?

  • A) Gå hem
  • B) Läsa sin text för någon
  • C) Riva den
  • D) Skriva om den igen

10. Vad är syftet med att diskutera skrivandet i avslutningen?

  • A) För att ge betyg
  • B) För att ge feedback och dela erfarenheter
  • C) För att skriva nya texter
  • D) För att avsluta lektionen

11. Vilken av följande är en typ av text som kan skrivas i lektionen?

  • A) En rapport
  • B) En berättelse
  • C) En intervju
  • D) En analys

12. Vad är en viktig egenskap hos en berättande text?

  • A) Den är alltid kort
  • B) Den innehåller ofta karaktärer och en handling
  • C) Den ska alltid vara sann
  • D) Den får inte ha någon dialog

13. Vad syftar man på med att “kolla grammatik” under redigeringen?

  • A) Att skriva utan att stava
  • B) Att bara skriva eget språk
  • C) Att se till att meningsbyggnaden är korrekt
  • D) Att bara titta på textens längd

14. Vilket av följande beskriver en instruktionstext bäst?

  • A) Den berättar vad någon känner
  • B) Den förklarar hur man gör något
  • C) Den berättar om en händelse
  • D) Den listar fakta om något

15. Hur många sidor ska berättelsen vara?

  • A) 5-10 sidor
  • B) 1-2 sidor
  • C) 3-4 sidor
  • D) Endast 1 sida

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du planerade din berättelse och vilka steg du tog i din skrivprocess.

Syftet är att låta eleverna reflektera över sin egen planering och process, vilket visar på djupare förståelse kring skrivande.

2. Diskutera vad som var mest utmanande med att skriva din text och hur du övervann dessa utmaningar.

Detta ger eleverna möjlighet att visa sin förmåga att analysera och lösa problem i sitt skrivande.

3. Vilka verktyg använde du för att förbättra din text under redigeringssteget?

Frågan uppmuntrar eleverna att tänka på sin användning av resurser och strategier för att skriva bättre texter.

4. Hur tycker du olika texttyper påverkar hur du skriver och vad du vill uttrycka?

Eleverna får här möjlighet att reflektera över genre och stil, vilket är viktigt för att utveckla deras skrivande.

5. På vilket sätt tycker du att läsning påverkar ditt eget skrivande?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla sina erfarenheter av läsning till deras skrivande och utveckla djupare insikter.

6. Berätta om ett ögonblick när du fick positiv feedback på ditt skrivande. Hur påverkade det dig?

Frågan låter eleverna dela sina erfarenheter och visar hur feedback påverkar deras motivation och självförtroende.

7. Vilka tips skulle du ge till en klasskamrat som kämpar med att börja skriva sin berättelse?

Med denna fråga ges eleverna möjlighet att tänka på strategier och dela sina insikter för att stödja sina kamrater.

8. Hur skulle du sammanfatta viktiga lärdomar från detta skrivprojekt?

Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över sin lärdom och process, vilket kan stärka deras förståelse för skrivande.

Bedömning

Faktafrågor ger en total av 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 5 poäng per svar. För att nå betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).