En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Religionskunskap – Islam och de fem pelarna

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Religionskunskap
Tema: Islam och de fem pelarna

Syfte

Syftet med provet är att säkerställa att eleverna har förståelse för de grundläggande principerna inom islam och de fem pelarna, samt att de kan redogöra för och jämföra dessa med andra religioners praktiker.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på de grundläggande principerna inom islam, med särskilt fokus på de fem pelarna som utgör grunden för muslimsk tro och praktik.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala tankegångar och riter inom islam samt jämföra dessa med andra religioners praktiker.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken är den första pelaren inom islam?
A) Salah
B) Zakat
C) Hajj
D) Shahada

2. Hur många gånger om dagen ber muslimer?
A) Fem gånger
B) Tre gånger
C) Två gånger
D) En gång

3. Vad innebär Zakat?
A) Trosbekännelsen
B) Välgörenhet
C) Fastan
D) Pilgrimsfärd

4. Vad kallas den heliga skriften inom islam?
A) Koranen
B) Bibeln
C) Torah
D) Bhagavad Gita

5. Vilken profet är central inom islam?
A) Moses
B) Muhammed
C) Jesus
D) Krishna

6. Vad är Hajj?
A) En sorts bön
B) En officiell samling
C) En pilgrimsfärd till Mecka
D) En fastetid

7. Vad kallas fastan under ramadan?
A) Sawm
B) Zakat
C) Salah
D) Hajj

8. Vad är syftet med Salah?
A) Att ge välgörenhet
B) Att be
C) Att fasta
D) Att göra pilgrimsfärd

9. Vilken av följande är inte en pelare inom islam?
A) Shahada
B) Salah
C) Sawm
D) Karma

10. I vilken stad ligger Kaba, som muslimer riktar sig mot under bön?
A) Medina
B) Mecka
C) Jerusalem
D) Bagdad

11. Vad är viktigt att förstå med bön i islam?
A) Att det är en del av den dagliga rutinen
B) Att det bara görs på fredagar
C) Att det är frivilligt
D) Att man kan be hur man vill

12. Vad innebär den femte pelaren i islam?
A) Trosbekännelsen
B) Bön
C) Fastan
D) Pilgrimsfärden

13. Vad innebär att ge Zakat?
A) Att ge till de behövande
B) Att donera till moskén
C) Att ge till familjen
D) Att behålla rikedomar

14. Vad är en viktig aspekt av Shahada?
A) Att ge välgörenhet
B) Att fasta
C) Att erkänna ens tro på en Gud
D) Att söka kunskap

15. Vad är viktigt med att praktisera Sawm?
A) Att be fem gånger
B) Att ge Zakat
C) Att utföra Hajj
D) Att fasta under ramadan

Resonerande frågor

1. Diskutera hur de fem pelarna bidrar till en muslims identitet och gemenskap.
Syftet är att ge elever möjlighet att reflektera över religionens roll i individens och gruppens liv.

2. Jämför och kontrastera böner i islam med bön i en annan religion du känner till.
Syftet är att förstå likheter och skillnader mellan olika religiösa praktiker.

3. Beskriv vikten av Koranen i en troende muslims liv.
Syftet är att låta eleverna fördjupa sig i heliga texters betydelse och roll i livet.

4. Reflektera över hur förståelsen för de fem pelarna kan öka tolerans och respekt för andra kulturer.
Syftet är att utveckla medvetenhet om interkulturell kommunikation och förståelse.

5. Hur skulle du beskriva en muslims livsstil utifrån de fem pelarna?
Syftet är att ge elever möjlighet att applicera teoretisk kunskap på praktiska exempel.

6. Diskutera vikten av välgörenhet (Zakat) i dagens samhälle.
Syftet är att ge elever en plattform att analysera samtida frågor utifrån religiösa värderingar.

7. Hur kan fastan (Sawm) påverka en individs fysiska och mentala hälsa?
Syftet är att låta eleverna reflektera över påverkan av religiösa traditioner på individens välmående.

8. Vad tror du att en pilgrimsfärd (Hajj) ger en troende muslim i både religiös och personlig mening?
Syftet är att ge elever möjlighet att utforska djupare dimensioner av religiös praktik.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 40 poäng.

Faktafrågor ger 1 poäng vardera, totalt 15 poäng. Resonerande frågor bedöms med 2 poäng vardera, totalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).