En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Förskoleklass. Musik – Ramsor och rytmer

Provkonstruktion

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Musik

Tema: Ramsor och rytmer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att arbeta med ramsor och rytmer, samt deras kreativitet i att skapa egna ramsor i musiksammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I musikämnet för förskoleklassen är det centrala innehållet inriktat på att eleverna ska få möjlighet att uppleva och utforska musik i olika former. Detta inkluderar sång, rytm och ramsor, vilket främjar barnens språkutveckling och musikalitet.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna delta i sång och ramsor med rytmisk och melodisk variation, samt kunna uttrycka sig i musikaliska sammanhang på ett enkelt sätt.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en ramsa?

A) En lång berättelse

B) En typ av dans

C) En kort och ofta rytmisk text

D) En sång utan melodi

2. Vad kan man göra med en ramsa?

A) Titta på film

B) Klappa, dansa eller spela instrument

C) Skriva en uppsats

D) Spela datorspel

3. Vilken av följande är en känd ramsa?

A) “Bä bä vita lamm”

B) “Leker med elden”

C) “Mors lilla Olle”

D) “Kalle på spången”

4. Vad är ett centralt syfte med ramsor?

A) Att få barn att sova

B) Att leka med ord och rytm

C) Att lära sig räkna

D) Att utveckla matematik

5. Hur kan man framföra en ramsa?

A) Endast skriftligt

B) Genom sång och rörelse

C) Bara genom att tänka på den

D) Endast med hjälp av instrument

6. Vilken känsla kan man ha när man skapar en egen ramsa?

A) Att vara ledsen

B) Att vara glad och spännande

C) Att vara arg

D) Att vara uttråkad

7. Hur länge bör man öva på en ramsa innan man presenterar den?

A) En timme

B) Tills man är bekväm

C) Inget, man ska presentera direkt

D) I flera dagar

8. Vad kan ramsor hjälpa barn med?

A) Att sova bättre

B) Att utveckla språket och musikaliteten

C) Att lösa matematikproblem

D) Att bli bättre på idrott

9. Vilket instrument kan man använda för att förstärka ramsor?

A) Gitarr

B) Klaviatur

C) Klappar eller trummor

D) Fiol

10. Vad gör man i grupparbetet med ramsor?

A) Skapar en egen ramsa

B) Lär sig en gammal ramsa

C) Föreläser om ramsor

D) Spelar ett spel

11. Vilken typ av rörelse kan man göra till ramsor?

A) Enbart gå

B) Dansa eller röra sig i olika former

C) Stå stilla

D) Hoppa hela tiden

12. Vad är det viktigaste när man sjunger en ramsa?

A) Att man sjunger högt

B) Att man sjunger snabbt

C) Att betona rytmen

D) Att sjunga för sig själv

13. Hur kan man göra en ramsa mer intressant när man framträder?

A) Genom att inkludera rörelser eller instrument

B) Genom att bara läsa upp den

C) Genom att göra det tyst

D) Genom att inte visa känslor

14. Vad betyder det att vara kreativ i musiksammanhang?

A) Att följa reglerna strikt

B) Att alltid återvända till gamla ramsor

C) Att skapa och leka med nya idéer

D) Att undvika att uttrycka sig

15. Varför är det bra att ha roligt när man arbetar med ramsor?

A) För att det gör lärandet mer effektivt

B) För att det är oviktigt

C) För att man inte ska vara seriös

D) För att undvika tråkighet

Resonerande frågor

1. Beskriv hur ramsor kan bidra till barnens språkutveckling.

Syftet är att uppvisa förståelse för sambandet mellan språk och musikalitet.

2. Resonera kring hur rörelser kan förstärka inlärningen av ramsor.

Frågan ger eleverna möjlighet att visa på sin insikt kring kroppens roll i lärande.

3. Diskutera varför det är viktigt med variation i rytm när man arbetar med ramsor.

Genom att reflektera kan eleverna visa djupare förståelse för musikaliska element.

4. Hur kan musik vara ett verktyg för att förena barn med olika bakgrunder?

Denna fråga möjliggör diskussion kring musikens sociala påverkan.

5. Reflektera kring hur man kan göra skapande av ramsor mer inkluderande för alla barn.

Genom att resonera om inkludering kan eleverna visa medvetenhet om grupptillhörighet.

6. Beskriv en situation där du tyckte det var svårt att skapa en ramsa och vad du lärde dig av det.

Syftet är att låta eleverna reflektera över sina lärandeprocesser.

7. Hur kan samarbete i grupper förbättra processen att skapa ramsor?

Frågan ger möjlighet till insikter kring grupplärande och kreativitet.

8. Resonera kring skillnaderna i att framföra ramsor ensam jämfört med i grupp.

Eleverna kan här visa sin förståelse för olika uttrycksformer.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna bedöms med mellan 1 och 3 poäng beroende på djup och tydlighet i svaren. Minst 8 poäng krävs för betyg E, 12 poäng för betyg C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyg A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).