En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Matematik – Matematik i vardagen

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Matematik
Tema: Matematik i vardagen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I förskoleklass ingår matematikens grundläggande begrepp och samband i vardagliga situationer. Eleverna ska ges möjlighet att upptäcka och använda matematik i sin omgivning genom konkret arbete, exempelvis genom att räkna, sortera och mäta i olika sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda matematik i vardagliga situationer, beskriva och förstå enkla matematiska samband samt delta i diskussioner om siffror och mätning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion av matematiska begrepp (10 min)

– Förklara vad matematik innebär och hur vi använder den i vardagen.
– Ge exempel på situationer där matematik används, som vid handling av mat eller lek.
– Involvera barnen genom att ställa frågor om deras erfarenheter av matematik i hemmet.

Räkna med konkreta objekt (15 min)

– Använd föremål som klossar, bollar eller frukter för att räkna tillsammans med barnen.
– Låt barnen turas om att lägga till och ta bort föremål, så att de kan se och förstå addition och subtraktion.
– Diskutera hur många de har och hur många som skulle behövas för att fylla en viss plats eller låda.

Mätning i praktiken (15 min)

– Introducera begreppet mätning genom att använda linjaler och måttband.
– Ta med exempel som att mäta längden på olika föremål i klassrummet eller ute på skolgården.
– Låt barnen samarbeta för att mäta och jämföra föremål.

Avslutande gruppdiskussion (10 min)

– Samla barnen för att diskutera vad de lärt sig under lektionen.
– Ställ frågor om vilka matematiska begrepp de tyckte var roliga eller intressanta.
– Ge barnen möjlighet att dela med sig av sina egna exempel på när de använt matematik.

Aktivitet

Eleverna får tillsammans leka en “matematikjakt” där de letar efter olika föremål i klassrummet eller på skolgården och räknar hur många de hittar av varje sort. De kan även mäta hur långa eller breda vissa objekt är. Detta kopplar till lektions temat genom att eleverna praktiskt får använda de begrepp och metoder som diskuterades under de lärarledda momenten.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är matematik?
Svar: Matematik handlar om att räkna och mäta saker.

– Kan du ge ett exempel på när du har räknat i din vardag?
Svar: Till exempel när jag räknar leksaker eller godisar.

– Vad betyder addition?
Svar: Addition betyder att lägga ihop saker.

– Vad är subtraktion?
Svar: Subtraktion betyder att ta bort saker.

– Hur kan vi mäta något?
Svar: Vi kan använda en linjal eller ett måttband.

Hemläxa

Eleverna kan få i uppgift att räkna hur många olika sorters frukter de har hemma och skriva ner det i en lista. Om de kan, ska de även mäta längden på några av dessa frukter i cm. Längd: 5-10 ord.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa ett eget “matematikspel” där de använder föremål i klassrummet för att skapa en enkel räkneövning. Syftet är att eleverna ska kunna visa sin förståelse för matematikens tillämpningar genom att designa en aktiv och engagerande lek som involverar både addition och subtraktion.

Förslag för nästa lektion

Mönster och former

I nästa lektion kan fokus ligga på att identifiera och skapa mönster och former i vardagen. Detta tema hänger ihop med förra lektionen då eleverna fortsatt kan undersöka matematikens roll i sina allt omkring dem. Lektionen bör täcka begrepp som cirklar, trianglar och fyrkanter, och hur de kan se mönster i naturen och i olika objekt. Kunskapskrav som kan kopplas till detta är att eleverna ska kunna beskriva och förstå olika former och deras egenskaper.

Förberedelser

– Samla olika föremål för räkning och mätning.
– Förbereda papper och pennor till barnen för att skriva ut resultat av hemläxan.
– Planera och organisera “matematikjakten” på en säker plats.