En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Engelska 5 – Verb

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Verb

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om engelska verb, deras böjningar och användning i olika kontexter, samt förmågan att tillämpa dessa i både skriftligt och muntligt sammanhang.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Verb i presens, preteritum och perfekt, samt verbens betydelse och funktion i olika kontexter.

Kunskapskrav
  • Eleven kan använda och förstå grundläggande grammatikkunskaper, inklusive verbens olika former och användningar.
  • Eleven kan göra enkla texter mer varierade genom att använda ett varierat och funktionellt språk.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilken av följande är den korrekta presensformen av verbet “to go” i tredje person singular?
    a) go
    b) goes
    c) going
    d) gone
  2. Vad är preteritum av verbet “to eat”?
    a) ate
    b) eaten
    c) eats
    d) eating
  3. Vilken av följande meningar är korrekt?
    a) I has seen the movie.
    b) I have seen the movie.
    c) I seen the movie.
    d) I am seeing the movie.
  4. Vad är den korrekta formen av verbet “to be” i första person plural i presens?
    a) is
    b) are
    c) am
    d) been
  5. Vilket av följande verb är oregelbundet?
    a) walk
    b) go
    c) play
    d) jump
  6. Vad är perfektformen av verbet “to write”?
    a) wrote
    b) have written
    c) writing
    d) writ
  7. Vilken av följande meningar använder verbet korrekt i preteritum?
    a) I run yesterday.
    b) I ran yesterday.
    c) I running yesterday.
    d) I runs yesterday.
  8. Vilken är den korrekta formen för verbet “to see” i tredje person plural?
    a) see
    b) sees
    c) seeing
    d) sa
  9. Vad är infinitivformen av verbet “to go”?
    a) goes
    b) gone
    c) go
    d) going
  10. Vilket av följande verb är regelbundet?
    a) play
    b) go
    c) drink
    d) write
  11. Vad är preteritum av verbet “to buy”?
    a) bought
    b) buyed
    c) buy
    d) buyes
  12. Vilket av följande verb är synonymer till “to get”?
    a) to give
    b) to receive
    c) to come
    d) to take
  13. Vilken form används för att uttrycka framtida händelser med “will”?
    a) infinitiv
    b) preteritum
    c) perfekt
    d) present participle
  14. Vad är den korrekta formen av verbet “to have” i tredje person singular?
    a) has
    b) have
    c) haves
    d) haveing
  15. Vilken av följande svarsalternativ är felaktig?
    a) He go to school.
    b) He goes to school.
    c) She goes to school.
    d) They go to school.
Resonerande frågor
  1. Beskriv skillnaden mellan regelbundna och oregelbundna verb.
    (Syfte: Visa förståelse för verbens kategorisering och utveckla en djupare kunskap.)
  2. I vilken kontext skulle du använda perfekt istället för preteritum? Ge exempel.
    (Syfte: Bedöma elevens förmåga att använda verbformer korrekt i olika sammanhang.)
  3. Analysera hur verbens former påverkar meningsbyggnaden i en engelsk text.
    (Syfte: Utvärdera hur väl eleven kan koppla verbens former till grammatik och texters struktur.)
  4. Vilken betydelse har hjälpverb i engelska meningar? Ge exempel.
    (Syfte: Förståelsen för hjälpverben och deras funktionalitet i att uttrycka tid och aspekt.)
  5. Hur kan felaktig användning av verb påverka kommunikationen?
    (Syfte: Utvärdera hur grammatiska fel kan förändra betydelsen av ett budskap.)
  6. Diskutera vikten av att kunna böja verb korrekt i både tal och skrift.
    (Syfte: Reflektera över betydelsen av korrekt språkbruk i olika kommunikationsformer.)
  7. Ge exempel på hur olika verbformer kan användas för att uttrycka olika nyanser i en berättelse.
    (Syfte: Bedöma elevens förmåga att skapa variation och nyanser i sitt språk.)
  8. Reflektera över hur verbets tidsform påverkar betydelsen av en historia.
    (Syfte: Utvärdera hur olika tidsformer kan ändra perspektivet i text och berättande.)
Bedömning

Provet kommer att bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, vilket ger en total på 15 poäng. De resonerande frågorna är värda 5 poäng vardera.

  • För betyg E: Minst 8 poäng totalt.
  • För betyg C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
  • För betyg A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.