Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Verb
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om engelska verb, deras böjningar och användning i olika kontexter, samt förmågan att tillämpa dessa i både skriftligt och muntligt sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Verb i presens, preteritum och perfekt, samt verbens betydelse och funktion i olika kontexter.
Kunskapskrav
- Eleven kan använda och förstå grundläggande grammatikkunskaper, inklusive verbens olika former och användningar.
- Eleven kan göra enkla texter mer varierade genom att använda ett varierat och funktionellt språk.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är den korrekta presensformen av verbet “to go” i tredje person singular?
a) go
b) goes
c) going
d) gone - Vad är preteritum av verbet “to eat”?
a) ate
b) eaten
c) eats
d) eating - Vilken av följande meningar är korrekt?
a) I has seen the movie.
b) I have seen the movie.
c) I seen the movie.
d) I am seeing the movie. - Vad är den korrekta formen av verbet “to be” i första person plural i presens?
a) is
b) are
c) am
d) been - Vilket av följande verb är oregelbundet?
a) walk
b) go
c) play
d) jump - Vad är perfektformen av verbet “to write”?
a) wrote
b) have written
c) writing
d) writ - Vilken av följande meningar använder verbet korrekt i preteritum?
a) I run yesterday.
b) I ran yesterday.
c) I running yesterday.
d) I runs yesterday. - Vilken är den korrekta formen för verbet “to see” i tredje person plural?
a) see
b) sees
c) seeing
d) sa - Vad är infinitivformen av verbet “to go”?
a) goes
b) gone
c) go
d) going - Vilket av följande verb är regelbundet?
a) play
b) go
c) drink
d) write - Vad är preteritum av verbet “to buy”?
a) bought
b) buyed
c) buy
d) buyes - Vilket av följande verb är synonymer till “to get”?
a) to give
b) to receive
c) to come
d) to take - Vilken form används för att uttrycka framtida händelser med “will”?
a) infinitiv
b) preteritum
c) perfekt
d) present participle - Vad är den korrekta formen av verbet “to have” i tredje person singular?
a) has
b) have
c) haves
d) haveing - Vilken av följande svarsalternativ är felaktig?
a) He go to school.
b) He goes to school.
c) She goes to school.
d) They go to school.
Resonerande frågor
- Beskriv skillnaden mellan regelbundna och oregelbundna verb.
(Syfte: Visa förståelse för verbens kategorisering och utveckla en djupare kunskap.) - I vilken kontext skulle du använda perfekt istället för preteritum? Ge exempel.
(Syfte: Bedöma elevens förmåga att använda verbformer korrekt i olika sammanhang.) - Analysera hur verbens former påverkar meningsbyggnaden i en engelsk text.
(Syfte: Utvärdera hur väl eleven kan koppla verbens former till grammatik och texters struktur.) - Vilken betydelse har hjälpverb i engelska meningar? Ge exempel.
(Syfte: Förståelsen för hjälpverben och deras funktionalitet i att uttrycka tid och aspekt.) - Hur kan felaktig användning av verb påverka kommunikationen?
(Syfte: Utvärdera hur grammatiska fel kan förändra betydelsen av ett budskap.) - Diskutera vikten av att kunna böja verb korrekt i både tal och skrift.
(Syfte: Reflektera över betydelsen av korrekt språkbruk i olika kommunikationsformer.) - Ge exempel på hur olika verbformer kan användas för att uttrycka olika nyanser i en berättelse.
(Syfte: Bedöma elevens förmåga att skapa variation och nyanser i sitt språk.) - Reflektera över hur verbets tidsform påverkar betydelsen av en historia.
(Syfte: Utvärdera hur olika tidsformer kan ändra perspektivet i text och berättande.)
Bedömning
Provet kommer att bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, vilket ger en total på 15 poäng. De resonerande frågorna är värda 5 poäng vardera.
- För betyg E: Minst 8 poäng totalt.
- För betyg C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- För betyg A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.