Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Kalla kriget
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska kunna visa sin kunskap om de centrala händelserna och de viktigaste aktörerna under Kalla kriget, samt kunna reflektera över och analysera effekterna av dessa händelser på världen och dess politiska landskap.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplar till: “Centrala teman och problem, som till exempel demokrati, rättvisa och mänskliga rättigheter, i samband med 1900-talets historia och hur de kan förstås utifrån Kalla kriget.”
Kunskapskrav
Kunskapskraven som provet kommer att testa är följande:
- “Eleven kan ge en översiktlig bild av några centrala händelser och personer i Kalla kriget.”
- “Eleven kan med hjälp av historiska exempel beskriva och förklara samband mellan samhällsfenomen och händelser.”
- “Eleven kan resonera kring historiska aspekter som rör Kalla kriget och dess effekter på samhällen.”
Prov
Faktafrågor
- Vilket år började Kalla kriget?
a) 1945
b) 1947
c) 1950
d) 1960 - Vilka två supermakter stod i centrum under Kalla kriget?
a) Kina och Indien
b) USA och Sovjetunionen
c) Tyskland och Japan
d) Storbritannien och Frankrike - Vilken händelse markerade slutet på Kalla kriget?
a) Berlinmurens fall
b) Sovjetunionens upplösning
c) Vietnamkriget
d) Cuban Missile Crisis - Vilken militärallians bildades som svar på NATO?
a) SEATO
b) Warszawapakten
c) CENTO
d) ASEAN - Vad var Marshallplanen?
a) En plan för att militärt stödja Europa
b) Ett ekonomiskt stöd till Europa efter andra världskriget
c) En plan för att utforska rymden
d) En krigföringsteknik - Vilket av följande länder tillhörde inte NATO under Kalla kriget?
a) Nederländerna
b) Danmark
c) Östtyskland
d) Norge - Vad var Sydeuropas roll i Kalla kriget?
a) Helt neutrala
b) Delade sig mellan öst och väst
c) Kalla kriget berörde dem inte
d) De var enade mot Kalla kriget - Vilken händelse utlöste Berlinblockaden?
a) Tysklands förening
b) Enligt västtyskarnas val av valuta
c) Kosovokriget
d) Kubakrisen - Vilket var “hotet” under Kalla kriget?
a) Teknologisk utveckling
b) Kärnvapen
c) Mänskliga rättigheter
d) Militarisering - Vem var ledare för Sovjetunionen när Kalla kriget började?
a) Nikita Chrusjtjov
b) Josef Stalin
c) Leonid Brezjnev
d) Mikhail Gorbachev - Vilken av följande konflikter anses vara en del av Kalla kriget?
a) Andra världskriget
b) Koreakriget
c) Första gulfkriget
d) Balkankrigen - Vad hette det som kom att benämnas “Det kalla kriget”?
a) En konflikt mellan USA och Japan
b) En spänning mellan USA och Sovjetunionen
c) En krig mellan NATO och Warszawapakten
d) En världsomfattande konflikt - Vad var det primära syftet med propaganda under Kalla kriget?
a) Att sprida kulturella värden
b) Att påverka opinionen och stärka allianser
c) Att samla in information
d) Att föra fram vetenskapliga rön - Vilken ekonomisk strategi använde USA under Kalla kriget för att stoppa kommunismens spridning?
a) Containment
b) Isolationism
c) Expansionism
d) Neutralitet - Vilket av följande var inte en del av Kalla kriget?
a) Vietnamkriget
b) Afghanistankriget
c) Syrakonflikten
d) Cuban Missile Crisis
Resonerande frågor
- Diskutera hur Kalla kriget påverkade den globala politiken under 1900-talet.
(Syfte: Att utvärdera och se samband mellan Kalla kriget och senare händelser i världen.) - Hur bidrog Kalla kriget till utvecklingen av kärnvapen?
(Syfte: Att analysera teknologisk och politisk utveckling i relation till Kalla kriget.) - På vilket sätt har Kalla krigets ideologiska skillnader påverkat dagens relationer mellan USA och Ryssland?
(Syfte: Att reflektera över historiska relationer och deras bestående inverkan.) - Resonerar kring hur olika länder valde sida under Kalla kriget.
(Syfte: Att förstå hur ländernas beslut under Kalla krigets påverkan har format deras politik.) - Hur påverkar Kalla kriget vår förståelse av demokrati och totalitarism?
(Syfte: Att kunna relatera historiska exempel till moderne politiska strukturer.) - Diskutera de sociala och kulturella effekterna av Kalla kriget på befolkningen i Europa.
(Syfte: Att förstå hur kriget påverkade människors liv och samhälle.) - Vilka genomgripande förändringar skedde i samhällen som drabbades av Kalla kriget?
(Syfte: Att analysera specifika effekter och förändringar på samhällsnivå.) - Vad kan Kalla kriget lära oss om mänskliga rättigheter och sitt skydd?
(Syfte: Att reflektera över hur krig och konflikter påverkar mänskliga rättigheter.)
Bedömning
Poängen för provet kan fördelas enligt följande:
- Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng = totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad svar ger 3 poäng = totalt 24 poäng.
Kraven för betygen är som följer:
- E: Minst 8 poäng totalt.
- C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.