En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. SO – Natur, miljö och kultur

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

**Årskurs:** 2
**Ämne eller kurs:** SO (Samhällsorienterande ämnen)
**Tema:** Natur, miljö och kultur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få förståelse för sambandet mellan natur och kultur. De ska lära sig om sin närmiljö och hur människor lever och anpassar sig till sin omgivning, samt vanliga traditioner och högtider i sin kultur.

Kunskapskrav

Eleven kan på ett enkelt sätt berätta om sin närmiljö och dess betydelse. De kan även måla en bild av viktiga inslag i sin kultur och beskriva dem med egna ord.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till natur och kultur (10 min)

– Presentera för eleverna hur natur och kultur hänger ihop, exempelvis genom att visa bilder på natursköna platser och lokala traditioner.
– Förklara kort vad kultur är och varför det är viktigt för oss.

Diskussion: Vad är viktigt i vår miljö? (10 min)

– Dela in eleverna i små grupper och be dem diskutera vad de tycker är viktigt i sin närmiljö.
– Låt dem nämna något de tycker är speciellt med naturen eller traditioner i deras kultur.

Skapande aktivitet: Måla vår miljö (15 min)

– Ge eleverna papper och färger, och be dem måla något som representerar deras närmiljö.
– Uppmuntra dem att inkludera både natur och kulturella element, till exempel, träden de leker under eller affärer de besöker.

Grupppresentation (10 min)

– Låt varje elev visa sin teckning och berätta kort om vad de har målat.
– Diskutera hur deras tankar om natur och kultur skiljer sig åt eller liknar varandra.

Avslutning och reflektion (5 min)

– Sammanfatta vad de har lärt sig om natur och kultur.
– Fråga eleverna hur de kan se mer på sin omgivning och dess påverkan på dem.

Aktivitet

Eleverna ska tillsammans skapa en stor affisch med bilder och teckningar som representerar deras närmiljö och kultur. Affischen ska hängas upp i klassrummet för att fira deras gemensamma arbete.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

1. **Vad betyder kultur?**
Svar: Kultur är sättet människor lever på, inklusive traditioner och vanor.

2. **Nämn en viktig plats i din närmiljö.**
Svar: Det kan vara en park, skola, eller en lekplats.

3. **Vad är en tradition?**
Svar: En tradition är något som görs på ett speciellt sätt, ofta vid högtider eller fester.

4. **Nämn en sak från naturen som du gillar.**
Svar: Jag gillar blommorna som växer i parken.

5. **Hur kan vi ta hand om vår miljö?**
Svar: Vi kan plocka upp skräp och inte slänga saker på marken.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (cirka 50 ord) där de beskriver sin favoritplats i närmiljön och varför den är viktig för dem.

Fördjupningsuppgift

Eleven kan välja att göra en intervju med en familjemedlem om deras barndom och vilka traditioner som fanns då. De ska sammanställa intervjun i en enkel presentation och diskutera hur dessa traditioner påverkar deras eget liv idag.

Förslag för nästa lektion

### “Högtider och traditioner”
I nästa lektion kan eleverna få lära sig om olika högtider och traditioner i olika kulturer, hur de firas och varför de är viktiga. Lektionen bör samtidigt koppla till deras egna traditioner och göras interaktiv med möjliga sånger eller danser. Det aktuella kunskapskravet är att kunna beskriva sina egna traditioner i förhållande till de som lärs ut.

Förberedelser

– Samla material och bilder för att illustrera natur och kultur.
– Förbered färger och papper för skapande aktiviteten.
– Skapa en presentationsyta för affischen som eleverna ska göra tillsammans.