Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Muntlig kommunikation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att eleverna ska utveckla sin förmåga att samtala och kommunicera muntligt i olika sammanhang. Detta inkluderar att förbereda och genomföra muntliga presentationer, anpassa språk och innehåll efter syfte och mottagare samt använda stödord och bilder för att förtydliga sina budskap.
Kunskapskrav
Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalen. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte och mottagare.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till muntlig presentation (10 min)
- Genomgång av vad en muntlig presentation innebär.
- Presentationens struktur: inledning, huvuddel, avslutning.
- Vikten av att anpassa innehållet till mottagare.
Praktiska övningar i par (15 min)
- Eleverna arbetar i par och förbereder en kort presentation om ett valt ämne.
- Diskussion om språkbruk och kroppsspråk i en presentation.
- Eleverna testar att ge och ta emot respons.
Genomförande av presentationer (15 min)
- Eleverna framför sina korta presentationer för klassen.
- Observera och anteckna reflektioner kring varandras presentationsstilar.
- Ställ frågor eller ge feedback efter varje presentation.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Gemensam diskussion om vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.
- Reflektion över hur man kan bli en bättre talare och lyssnare.
Aktivitet
Under denna lektion kommer eleverna att dela in sig i par för att förbereda en kort muntlig presentation om ett tema som de själva väljer, exempelvis sina favoritböcker eller intressen. Varje par får 15 minuter att förbereda sin presentation med hjälp av stödord. De kommer att använda bilder som visuella hjälpmedel och efter att ha hållit sina presentationer kommer de att ge och få feedback från varandra. Detta ger dem möjlighet att öva på både tal och lyssnande, samt att reflektera över sina egna och andras framträdanden.
Exit-ticket
- Vad är en viktig del av en muntlig presentation? (Svar: Inledning, huvuddel, avslutning)
- Hur kan du anpassa din presentation till din publik? (Svar: Genom att tänka på åldern, intressen och förkunskaper)
- Vilka hjälpmedel kan du använda i en presentation? (Svar: Bilder, stödord, PowerPoint)
- Varför är kroppsspråk viktigt? (Svar: Det förstärker budskapet och gör presentationen mer engagerande)
- Vad är en bra fråga att ställa efter en presentation? (Svar: “Vad tyckte du var mest intressant?”)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort reflektion (max en A4-sida) om sin upplevelse av att hålla presentationerna. De ska tänka på vad som gick bra och vad de skulle vilja förbättra till nästa gång. De ska även beskriva hur de använde kroppsspråk och hur de tyckte att feedback från klasskamraterna hjälpte dem.
Citat
”Att tala är silver, att lyssna är guld.” – Gamla ordspråk. Detta citat belyser balansen mellan att uttrycka sig och att verkligen förstå andra, vilket är centralt i muntlig kommunikation. Det påminner eleverna om vikten av att lyssna både när de själva talar och när andra presenterar sina idéer.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Argumentation och övertygande tal”. Den föreslagna lektionen syftar till att eleverna ska lära sig hur man bygger en stark argumentation och framför den på ett effektivt sätt.