Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Engelska

Tema: Språkutveckling

Syfte

Syftet med detta prov är att mäta elevers kunskaper inom engelska språket, inklusive ordförråd, läsförståelse, grammatik, skrivande och kreativt uttryck. Provets utformning syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sin språkliga utveckling och förståelse genom olika typer av uppgifter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att täcka följande delar: “Ordförråd och uttryck, grundläggande grammatik och språkstrukturer samt läsförståelse.”.

Kunskapskrav

Provet relaterar till följande kunskapskrav: “eleven kan förstå och använda engelska i förmåga att kommunicera i både tal och skrift, formulera sig och anpassa språket efter olika syften”.

Prov

Faktafrågor

  1. The cat is ___ the table. (on/under/in)
    • A) on
    • B) under
    • C) in
    • D) under
  2. She likes to play ___ games. (video/weight/lunch)
    • A) weight
    • B) video
    • C) lunch
    • D) none of the above
  3. They are going to the ___ next week. (beach/school/printer)
    • A) printer
    • B) beach
    • C) school
    • D) mall
  4. What is the name of Lucy’s dog?
    • A) Max
    • B) Bella
    • C) Max
    • D) Charlie
  5. Where does Lucy take Max every morning?
    • A) park
    • B) beach
    • C) school
    • D) home
  6. What does Max love to do?
    • A) sleep
    • B) chase balls
    • C) eat
    • D) bark
  7. (I) __ eat breakfast. (I ate breakfast yesterday.)
    • A) were
    • B) eat
    • C) eating
    • D) eats
  8. (She) __ goes to school. (She went to school last week.)
    • A) going
    • B) goes
    • C) go
    • D) gone
  9. (They) __ play football. (They played football last weekend.)
    • A) played
    • B) play
    • C) playing
    • D) plays
  10. What activity do you enjoy?
    • A) eating
    • B) sleeping
    • C) playing
    • D) studying

Resonerande frågor

  1. Beskriv din favoritmåltid och varför den är speciell för dig.
  2. (Denna fråga ger möjlighet att uttrycka sig muntligt eller skriftligt om personliga upplevelser.)

  3. Förklara vad som gör en plats “vacker” enligt dig.
  4. (Eleven ges chans att fördjupa sig i sina tankar och reflektera över sina känslor.)

  5. Vad tycker du är det viktigaste när man lär sig ett nytt språk?
  6. Vilka likheter och skillnader finns det mellan ditt modersmål och engelska?
  7. (Detta ger ett urval av kunskap om språkliga strukturer och kulturella aspekter.)

  8. Berätta om en speciell upplevelse du haft när du använt engelska i praktiken.
  9. (Detta uppmuntrar eleven att koppla sina färdigheter till verkliga händelser.)

  10. Hur tror du att språkkunskaper påverkar dina framtida möjligheter?
  11. (Ger en möjlighet för eleven att tänka framåt och reflektera över sin utbildning.)

  12. Vilka metoder använder du för att förbättra ditt ordförråd?
  13. (Detta ger insikt i elevens strategier och metoder för språkinlärning.)

  14. Varför är det viktigt att kunna kommunicera på flera språk i dagens samhälle?
  15. (Eleven reflekterar kring kulturens och kommunikationens betydelse.)

Bedömning

Provets bedömning sker genom poängsättning från 0 till 20, där faktafrågorna ger maximal poäng av 10 och de resonerande frågorna ger maximal poäng av 10. För att nå betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).