En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskola. Musik och skapande – Musik och berättande

Lektionsplanering

Årskurs: Förskola

Ämne: Musik och skapande

Tema: Musik och berättande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska främja barnens förmåga att uttrycka sig genom musik och ljud. Genom att använda musik och ljud i berättande kan barnen utveckla en djupare förståelse för hur ljud kan påverka känslor och stämningar i en historia. Lektionen ska ge barnen möjligheter att kombinera olika uttrycksformer och att arbeta med rytm och melodi.

Kunskapskrav

Barnen ska kunna delta i musikaliska aktiviteter och använda musik och ljud för att uttrycka egna känslor och tankar. De ska också kunna delta i samtal kring musik och dess betydelse.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till musik i berättande (10 min)

  • Diskutera hur musik och ljud kan förändra hur vi uppfattar en berättelse.
  • Lyssna på korta stycken musik som återspeglar olika känslor och prata om vad varje musikstycke kan förmedla.
  • Ge exempel på filmer eller sagor där musiken förstärker berättelsen.

Skapa egna ljudberättelser (10 min)

  • Dela ut olika instrument och ljudmaterial till barnen, såsom maracas, trummor och tamburiner.
  • Be barnen att fundera på vilken typ av ljud som kan passa till deras berättelser och känslor.
  • Utforska med barnen hur olika ljud kan användas för att beskriva karaktärer eller händelser.

Teater med musik (20 min)

  • Låt barnen arbeta i grupper för att skapa en kort berättelse där de använder musik som en del av framträdandet.
  • Stimulera dem att inkludera både rörelse och ljud i sina presentationer.
  • Gå runt och ge stöd och inspiration under skapandeprocessen.

Framträdande av ljudberättelser (10 min)

  • Låt varje grupp få framföra sin ljudberätelse eller teater med musik för klassen.
  • Fokusera på att ge feedback och diskutera hur musiken hjälpte berättelsen.
  • Uppmuntra barnen att ställa frågor och ge varandra positiv respons.

Aktivitet

Barnen kommer att få i uppgift att skapa en egen ljudberättelse där de antingen berättar en saga eller beskriver en händelse med hjälp av instrument och ljud. De ska tänka på hur musiken kan sätta stämning och påverka berättelsen. Denna aktivitet syftar till att förena berättande och musik, och främja kreativitet och interaktion.

Exit-ticket

  • Hur använde du musiken i din berättelse? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vilka instrument använde du? (Svar: [Barnets svar]).
  • Hur kändes det att kombinera musik och berättande? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vad tyckte du om att höra andras ljudberättelser? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vilka känslor ville du förmedla med din musik? (Svar: [Barnets svar]).

Hemuppgift

Barnen ska skapa en egen ljudberättelse hemma där de berättar om en dag i sitt liv, och använda musik eller ljudeffekter från sin omgivning. De ska spela in sin berättelse eller visa den för en familjemedlem. Hemuppgiften syftar till att utöka deras förståelse av berättande genom ljud och musik i en hemmamiljö.

Citat

”Musik kan förändra världen.” – B. Dylan. Detta citat understryker kraften i musik att påverka känslor och liv, och hur den kan föra oss samman. Det knyter an till lektionen genom…