En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Bröderna Lejonhjärta” (1973) av A. Lindgren. Liv och död, mod och rädsla. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Liv och död, mod och rädsla i "Bröderna Lejonhjärta"

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter. Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt.
Berätta, samtala och diskutera i olika sammanhang. Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter.
Skriva olika slags texter. Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg.
Språkliga strukturer och begrepp. Eleven söker information ur någon anvisad källa och återger grundläggande delar av informationen i enkla faktatexter.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till berättelsen (10 min)

  • Presentera Astrid Lindgren och "Bröderna Lejonhjärta".
  • Berätta kort om huvudkaraktärerna: Skorpan och Jonatan.
  • Diskutera vad Nangijala är för något.
  • Ställ frågor som "Vad tror ni att boken handlar om?" och "Vilka känslor kan ni koppla till liv och död?"

2. Läsning av utdrag (15 min)

  • Läs ett kort utdrag ur "Bröderna Lejonhjärta" högt för klassen.
  • Be eleverna fundera på hur de skulle känna sig om de var Skorpan.
  • Identifiera viktiga teman som mod och rädsla under läsningen.
  • Diskutera eventuella svåra ord och begrepp.

3. Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Be dem diskutera följande frågor: "Vilka är de goda och onda krafterna i berättelsen?" och "Vad betyder mod för er?"
  • Låt grupperna dela sina tankar med klassen.
  • Stimulera till reflektion över hur mod kan se ut i verkliga livet.

4. Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna lärt sig.
  • Fråga eleverna hur de kan tillämpa temat mod och rädsla i sina egna liv.
  • Ge utrymme för frågor och funderingar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättelsens struktur: Eleverna ska förstå att historier har en början, mitt och slut. I "Bröderna Lejonhjärta" följer vi Skorpan och Jonatans resa i Nangijala.
  • Tema liv och död: Berätta om hur boken utforskar livets och dödens känslor och hur dessa påverkar karaktärerna.
  • Mod och rädsla: Diskutera hur mod kan vara att övervinna rädsla, vilket Jonatan exemplifierar i berättelsen.
  • Karaktärsanalys: Låt eleverna reflektera över hur Skorpan och Jonatan är olika men kompletterar varandra.
  • Ord och begrepp: Introducera viktiga ord som "ondska", "paradis", och "äventyr".

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Liv Den existens och aktivitet som kännetecknar en organism. Kommer från fornnordiska "lif".
Mod Förmågan att agera trots känslor av rädsla eller osäkerhet. Kommer från fornnordiska "móðr".
Rädsla Känslan av oro eller skräck inför något hotande. Härstammar från det gamla germanska "raida".
Ondska Egenskaper eller handlingar som är moraliskt förkastliga. Kommer från fornnordiska "ond".
Paradis En idealisk plats eller tillstånd av lycka och fred. Härstammar från latin "paradisus".

Diskussionsfrågor

A. Vad skulle du göra om du var Jonatan och stod inför en farlig situation? Skulle du agera modigt eller fegt?
B. Hur skulle du beskriva skillnaden mellan vad som är "ont" och "gott"? Finns det gråzoner?
C. Kan mod ibland leda till negativa konsekvenser? Diskutera exempel på när mod kan vara både bra och dåligt.

Aktivitet

Som en aktivitet kan eleverna skapa sin egen berättelse inspirerad av "Bröderna Lejonhjärta". De kan rita bilder av sina karaktärer och skriva korta textstycken om deras äventyr. Detta hjälper dem att bearbeta temat liv, död, mod och rädsla på ett kreativt sätt. Eleverna kan arbeta enskilt eller i par och dela sina berättelser med klassen efteråt.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad handlar "Bröderna Lejonhjärta" om? Om Skorpan och Jonatan i Nangijala.
2. Vilka teman finns i berättelsen? Liv, död, mod och rädsla.
3. Hur skiljer sig Jonatan och Skorpan? Jonatan är modig, Skorpan är osäker.
4. Vad betyder mod för dig? Att övervinna rädsla.
5. Vilka känslor väcker berättelsen? Oro, glädje, sorg.
6. Hur skulle du reagera i en liknande situation? Beskrivning av egna känslor.
7. Vad är ondskans roll i berättelsen? Motpol till det goda, skapar konflikt.
8. Vad skulle du säga till Skorpan för att trösta honom? Egna reflektioner.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse om ett äventyr de skulle vilja ha i Nangijala. De ska inkludera teman som liv, död, mod och rädsla. Berättelsen ska ha en början, mitt och slut, och eleverna uppmanas att använda sina egna känslor och tankar för att skapa en engagerande berättelse. De ska även illustrera en scen från sin berättelse.

Citat

”Det är bra att ha mod. Men man måste också ha en hjärna.” – Astrid Lindgren, 1973. Detta citat knyter an till lektionen genom att belysa vikten av att kombinera mod med omtänksamhet och förnuft. Det är centralt för berättelsens tematik där karaktärerna ofta ställs inför svåra val.