En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Brorsans kompis Robban” (2024) av Maja Hjertzell. Vänskap och saknad. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Vänskap och saknad

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och analysera olika typer av texter. Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleverna ska skriva texter för olika syften och mottagare. Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg.
Samtal och diskussioner om teman som vänskap och känslor. Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter.
Berättande texter ska innehålla en tydlig inledning, handling och avslutning. De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till boken (10 min)

    • Berätta kort om bokens handling och huvudkaraktärerna.
    • Fråga eleverna vad de tror att vänskap kan betyda.
    • Diskutera hur vänskap kan påverka oss när vi saknar någon.
    • Visa bilder från boken och fråga vad de ser.
  2. Läsning av utdrag (15 min)

    • Läs ett valfritt kapitel högt för klassen.
    • Be eleverna att följa med i sina egna böcker.
    • Stanna upp och fråga om alla förstår vad som händer.
    • Diskutera känslorna hos Jim och hans familj när Robban försvinner.
  3. Gruppdiskussion (15 min)

    • Dela in eleverna i små grupper för att diskutera boken.
    • Be grupperna lista tre saker som de tycker är viktiga i en vänskap.
    • Diskutera vad som kan hända när en vän försvinner.
    • Sammanfatta gruppernas diskussioner i helklass.
  4. Skrivuppgift (10 min)

    • Be eleverna skriva en kort text om en vän de saknar eller en gång de haft roligt med en vän.
    • Uppmuntra dem att inkludera känslor och specifika detaljer.
    • Låt dem läsa sina texter för varandra i par.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vänskap: Vänskap är en relation mellan människor som bygger på förtroende, stöd och gemensamma intressen. Det är viktigt att förstå hur vänskap kan påverka våra känslor och vår vardag.

  • Känslor: Känslor är centrala i livet och kan variera mycket. Att kunna sätta ord på sina känslor, som saknad eller glädje, hjälper oss att förstå oss själva och andra bättre.

  • Berättande: Att berätta en historia inkluderar att ha en tydlig struktur: inledning, handling och avslutning. Detta gör berättelsen mer intressant och lätt att följa.

  • Läsförståelse: Att kunna läsa och förstå texter är en grundläggande färdighet. Eleverna bör öva på att sammanfatta vad de läst och ställa frågor för att fördjupa sin förståelse.

  • Diskussion: Att delta i diskussioner och dela sina tankar är viktigt för att utveckla språket och förståelsen. Eleverna bör uppmuntras att lyssna på varandra och bygga vidare på andras idéer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Vänskap En relation mellan personer präglad av tillit och stöd. Svenska: "vän" + "skap"
Saknad En känsla av att inte ha något eller någon längre. Svenska: "sakna"
Känsla En emotionell upplevelse, t.ex. glädje eller sorg. Svenska: "känna"
Berätta Att återberätta något, t.ex. en historia eller händelse. Svenska: "berätta"
Textanalys Att bryta ner och förstå innehållet i en text. Svenska: "text" + "analys"

Diskussionsfrågor

A. Hur skulle du känna om en nära vän plötsligt försvann? Vad skulle du göra för att hantera den känslan?
B. Vilka egenskaper tycker du är viktigast i en vän? Kan man vara vän med någon som är väldigt annorlunda än en själv?
C. Tänk dig att du har en hemlighet som du vill dela med en vän, men du är rädd för deras reaktion. Vad skulle du göra i den situationen?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en affisch som representerar vänskap. De kan använda färgpennor, klistermärken och tidningsutklipp för att illustrera vad vänskap betyder för dem. Affischen ska inkludera ord och bilder som representerar känslor och aktiviteter de kopplar samman med vänskap. När affischerna är klara, ska varje elev eller grupp presentera sin affisch för klassen och förklara sina val.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad handlar boken om? Den handlar om vänskap och saknad.
2. Vilka karaktärer finns i berättelsen? Jim, Rasmus, Torgny och Robban.
3. Hur känner Jim när Robban försvinner? Jim känner sig ledsen och saknar Robban.
4. Vad betyder vänskap för dig? Svarar varierar per elev.
5. Vilka känslor kopplas ofta till vänskap? Glädje, trygghet och ibland saknad.
6. Hur kan vänskap påverka oss? Den kan ge stöd och glädje, men också sorg.
7. Vad är viktigt i en vänskap? Förtroende, respekt och stöd.
8. Kan vänskap förändras över tid? Ja, vänskap kan förändras beroende på omständigheter.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort berättelse om en gång de hade roligt med en vän. De kan inkludera detaljer om vad de gjorde, hur de kände sig och vad som gjorde stunden speciell. Berättelsen ska ha en tydlig inledning, handling och avslutning. De kan även rita en bild kopplad till berättelsen. Detta arbete kan lämnas in vid nästa lektion.

Citat

”Vänskap är en självmäktig relation där vi kan vara oss själva.” – Ralph Waldo Emerson, 1841.
Citatet belyser vikten av att kunna vara sig själv i en vänskap och knyter an till lektionen genom att vi diskuterar hur genuina relationer kan påverka våra känslor och upplevelser av saknad och stöd.