Lektionsplanering
Årskurs: 7-9
Ämne: Svenska
Tema: Poesi och känslouttryck
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Eleverna ska ges möjlighet att läsa och analysera olika typer av texter, bland annat poesi, för att utveckla sin förmåga att uttrycka och tolka känslor och tankar. | – Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. |
– Eleverna ska också reflektera över och diskutera texters innehåll, teman och känslomässiga uttryck, samt hur dessa kan påverka läsaren. | – Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna. |
– I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att använda olika litterära och språkliga uttrycksformer, som poesi, för att fördjupa sina uttrycksförmåga. | – Eleven för utifrån givna exempel enkla resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat poesi (10 min)
- Börja med en allmän diskussion om poesi som genre.
- Ge exempel på olika känslouttryck som poesi kan förmedla.
- Diskutera varför poesi är ett effektivt sätt att uttrycka känslor och tankar.
- Gå igenom den specifika dikten “Pappa, du har ingenting att säga när du ringer” och förklara kort dess tema.
2. Läsning av dikten (15 min)
- Dela ut kopior av dikten “Pappa, du har ingenting att säga när du ringer”.
- Läs dikten högt för klassen.
- Låt eleverna läsa dikten tyst för sig själva och markera känsloladdade ord eller uttryck.
- Diskutera initialt hur dikten får dem att känna.
3. Diskussionsfrågor och analys (15 min)
- Dela upp eleverna i små grupper för att diskutera följande frågor:
- Vad handlar dikten om? Vilka känslor väcker den?
- Hur tycker ni att känslorna uttrycks i texten? Ge exempel.
- Hur skulle ni beskriva diktens ton och stil?
- Sammanfatta diskussionerna för hela klassen och reflektera över de olika tolkningarna.
4. Avslutande reflektion och skrivövning (10 min)
- Be eleverna skriva en kort reflektion om dikten, kopplad till deras egna erfarenheter.
- Diskutera med eleverna hur de kan använda poesi för att uttrycka sina egna känslor.
- Låt några elever dela sina reflektioner med klassen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
-
Poesi som uttrycksform: Poesi används för att uttrycka känslor, tankar och upplevelser. Den kan ha ett mer koncentrerat och känsloladdat språk än andra textformer. Dikter har ofta en friare form, vilket ger utrymme för personliga och kreativa uttryck.
-
Känslouttryck i poesi: Poesi är ett kraftfullt verktyg för att uttrycka och bearbeta känslor. Genom att analysera dikter kan vi se hur författare använder ord och bilder för att förmedla sina inre upplevelser.
-
Symbolik i poesi: Många dikter använder symboler för att förstärka sina känslomässiga uttryck. I dikten “Pappa, du har ingenting att säga när du ringer” kan till exempel ordval och teman som distans, frånvaro och sorg symbolisera relationen mellan far och barn.
-
Diktens struktur och stil: Poesi kännetecknas ofta av rytm, rim och upprepning. Dessa stilgrepp kan förstärka känslor och skapa ett djupare intryck. Eleverna ska kunna identifiera dessa element i dikten.
-
Författarens intention: Eleverna ska kunna reflektera över författarens syfte med dikten och hur den påverkar läsaren. Hur förändras vårt perspektiv på ämnet genom dikten? Vad vill författaren att vi ska känna eller tänka?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Känslouttryck | Ord eller handlingar som förmedlar en känsla, som sorg, glädje, ilska eller förtvivlan. | Kommer från ordet “känsla” och “uttryck” från svenska språket. |
Symbolik | Användning av symboler för att representera idéer eller känslor. | Kommer från grekiska “symbolon”, som betyder tecken eller märke. |
Diktens ton | Den känsla eller attityd som förmedlas genom diktens ordval och stil. | Härstammar från latinets “tonus”, som betyder ton eller ljud. |
Avstånd | Fysiskt eller emotionellt utrymme mellan personer, ofta förknippat med känslor av isolering eller frånvaro. | Kommer från latinets “ab” (bort) och “stare” (stå). |
Frånvaro | Det tillstånd där något eller någon inte är närvarande, både fysiskt och känslomässigt. | Kommer från latinets “ab” (bort) och “esse” (vara). |
Diskussionsfrågor
A. Hur skulle du beskriva relationen mellan personen i dikten och deras pappa? Tror du att den kan förändras? Varför eller varför inte?
B. Vad tror du att författaren vill att vi ska förstå om känslor som inte kan uttryckas verbalt? Kan det vara svårt att tala om känslor?
C. Tänk dig att du skulle skriva en dikt om en relation i ditt liv. Vad skulle vara det viktigaste känslomässiga budskapet i din dikt? Hur skulle du formulera det?
Aktivitet
Eleverna ska skriva egna dikter om en relation som är viktig för dem, där de uttrycker känslor av närhet eller avstånd. De får använda symbolik och känslouttryck som de har lärt sig om under lektionen. Dikterna ska vara personliga men också reflektera de stilistiska verktygen som diskuterats, som rytm, upprepning eller metaforer.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad handlar dikten “Pappa, du har ingenting att säga när du ringer” om? | Dikten handlar om en känslomässig distans mellan en far och ett barn, där kommunikationen är bristfällig. |
Hur känns det för barnet i dikten? | Barnet känner sig övergivet och ensamt, vilket framgår genom dikten. |
Vad betyder “känslouttryck”? | Känslouttryck är sätt att visa eller uttrycka känslor genom ord eller handlingar. |
Vad är symbolik? | Symbolik är när något används för att representera något annat, som en känsla eller idé. |
Hur påverkar dikten läsarens känslor? | Dikten skapar en känsla av sorg och frustration genom sina ord och bildspråk. |
Hur skulle du beskriva diktens ton? | Diktens ton är dyster och allvarlig, med en känsla av missförstånd och avstånd. |
Vad betyder ordet “avstånd” i dikten? | Avstånd refererar till den känslomässiga distansen mellan far och barn. |
Hur tycker du att man ska uttrycka svåra känslor? | Det kan vara svårt att tala om känslor, men poesi är ett sätt att uttrycka det på ett indirekt sätt. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en dikt om en relation de har erfarenhet av, som kan vara familjerelationer, vänskap eller romantiska relationer. De ska använda minst två stilistiska verktyg, som symbolik eller upprepning, för att förmedla sina känslor på ett kreativt sätt. Dikterna ska vara reflekterande och ge en inblick i deras egna upplevelser.
Citat
”Poesi är det språk som är för kort för att vara en bok, men för långt för att vara en bild.” – Pablo Neruda, 1943
Detta citat belyser hur poesi kan fånga känslor och tankar på ett sätt som inte alltid kan förmedlas genom andra konstformer. Poesi är en bro mellan det osagda och det sagda, en viktig aspekt i förståelsen av dikten i denna lektion.