Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Historia – Upplysningen

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia
Tema: Upplysningen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för Upplysningens centrala idéer och betydelse för den moderna världen, samt deras förmåga att analysera och diskutera dessa idéer i ett historiskt och samtida perspektiv.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Epoker och deras kännetecken, t.ex. upplysningstiden, och hur de har påverkat samhälle och individ.”

Kunskapskrav

1. Eleven ska kunna resonera om centrala historiska händelser och idéer kopplade till upplysningen.
2. Eleven ska kunna analysera och kritiskt granska källor och historiskt material.
3. Eleven ska kunna diskutera och redogöra för hur historiska skeenden och idéer har format det moderna samhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande filosofer är mest känd för sina idéer om naturliga rättigheter?
a) Jean-Jacques Rousseau
b) John Locke
c) Voltaire
d) Thomas Hobbes

2. Vad kallades den brittiska tidningen som startades av Benjamin Franklin?
a) Spectator
b) The Pennsylvania Gazette
c) The Observer
d) The Monthly Review

3. Vilken händelse anses ofta som symbolisk för upplysningen?
a) Den Amerikanska revolutionen
b) Den Franska revolutionen
c) Den industriella revolutionen
d) Tredje ståndets upplopp

4. Vilken idé försvarade Voltaire i sina skrifter?
a) Socialism
b) Religionsfrihet
c) Absolut monarki
d) Feministernas rättigheter

5. Vad var en viktig konsekvens av upplysningen?
a) Fler feodala rättigheter
b) Ökad tro på vetenskap och förnuft
c) Återinförande av monarki
d) Tystnad av all kritik

6. Vilken bok skrev Montesquieu och handlar om statens maktdelning?
a) Om lagarna
b) Tredje ståndets upprop
c) En historia om mänskligheten
d) Traditionens makt

7. Vad var syftet med Diderots “Encyklopedin”?
a) Att främja politik
b) Att sprida kunskap och upplysning
c) Att kritisera religion
d) Att understödja monarchi

8. Vilken samhällsgrupp var mest påverkad av upplysningens idéer?
a) Adeln
b) Borghälsklassen
c) Bönderna
d) Prästerskapet

9. Vilken kritik riktades mot den upplysningsfilosofi som förespråkade absolut makt?
a) Den var svår att förstå
b) Den kunde leda till tyranni
c) Den var för populär
d) Den var emot religion

10. Vilken av följande frågor har sitt ursprung i upplysningens filosofi?
a) Ska kvinnor ha rätt att rösta?
b) Är slaveri moraliskt försvarbart?
c) Finns det en universell mänsklig rättighet?
d) Ska monarkier avskaffas?

11. Vad var “Deistisk” tro under upplysningen?
a) Tro på en skapare utan religiösa dogmer
b) Ateism
c) Traditionell kristendom
d) Islam

12. Vem myntade termen “Upplysning”?
a) Kant
b) Sokrat
c) Hegel
d) Rousseau

13. Vad ansåg Kant vara nödvändigt för upplysningen?
a) Ingenjörskonst
b) Mod att tänka själv
c) Religion
d) Monokultur

14. Vilken av följande idéer var INTE central för upplysningen?
a) Förnuft
b) Vetenskap
c) Aristokratisk makt
d) Individen

15. Vilken fransk revolutionär inspirerades av upplysningens tänkande?
a) Louis XVI
b) Maximilien Robespierre
c) Napoleon
d) Marie Antoinette

Resonerande frågor

1. Diskutera hur upplysningens idéer har påverkat moderna demokratiska rättigheter.
(Syftet är att låta eleverna koppla historiska idéer till nutida exempel.)

2. Analysera skillnaderna mellan upplysningens filosofer som Locke och Rousseau i deras syn på social kontrakt och mänskliga rättigheter.
(Detta ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för filosofins komplexitet.)

3. Reflektera över hur upplysningstidens idéer om universella rättigheter kan tillämpas på dagens samhälle.
(Frågan ger utrymme för analytiskt tänkande med samtida exempel.)

4. Hur bidrog kritik av religion och tradition till samhällets förändringar under upplysningen?
(Eleverna kan analysera upplysningstidens inverkan på samtida religionsdebatter.)

5. Vilka faktorer ledde till att upplysningens idéer fick så stort genomslag världen över?
(Här ges möjlighet att diskutera orsaksrelationer och kulturell påverkan.)

6. Betydelsen av tryckfrihet under upplysningen och dess inverkan på dagens medielandskap.
(Eleverna uppmanas att koppla historiska och moderna frågor kring yttrandefrihet.)

7. Vilka har varit de största motstånden mot upplysningens idéer genom historien?
(Detta ger möjlighet att utforska det konfliktskapande i idéernas genomförande.)

8. Jämför de upplysningstida idéerna om förnuft och känsla. Hur kan dessa ståndpunkter ifrågasättas idag?
(Detta öppnar för en djupare kritisk analys av normer och värderingar.)

Bedömning

Provets svar bedöms på följande sätt:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga bedöms upp till 3 poäng baserat på djupet i resonemanget och användning av historiska exempel. Totalt 24 poäng möjliga.

Poängkrav:
E-nivå: Minst 8 poäng
C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)


Modern Tillbaka-knapp
×