En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Svenska – Sammansatta ord

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Sammansatta ord

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om språkliga strategier för att minnas, lära och använda ordbildning, inklusive sammansatta ord. Eleverna ska också få möjlighet att skapa meningar och använda traditionella ordlekar och rim för att förstärka sin förståelse för hur ord kan kombineras.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet använda begrepp och uttryck som har betydelse för att kommunicera sina tankar och åsikter om kända ämnen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sammansatta ord

– Förklara vad sammansatta ord är och ge exempel (t.ex. “bil + nyckel = bilnyckel”).
– Använd bilder eller föremål för att konkretisera vilket innehåll som går ihop för att bilda ett nytt ord.
– Diskutera med eleverna viktiga sammansatta ord som de känner till från sin vardag.

Sätta ihop egna ord

– Låt eleverna arbeta i grupper för att skapa sina egna sammansatta ord.
– Ge dem material som bilder, klistermärken och papper för att illustrera sina nya ord.
– Dela med sig av skapelserna i klassen och diskutera vad de nya orden betyder.

Rim och ordlekar

– Introducera olika rim och ramsor som involverar sammansatta ord.
– Låt eleverna arbeta i par för att skapa egna ramsor med de sammansatta ord som de just har lärt sig.
– Dela ramsorna med klassen och uppmuntra till sång och rörelse.

Sammanfattning och reflektion

– Samla eleverna för att sammanfatta vad de lärt sig om sammansatta ord och skapande av egna ord.
– Diskutera varför ord är viktiga och hur de kan kombineras på olika sätt.
– Uppmuntra till frågor och diskussioner.

Aktivitet

Eleverna i grupper ska skapa ett eget “ordverkstad” där de får designa sina egna sammansatta ord med hjälp av bilder och klistermärken. De kommer att presentera sina ord och förklara deras betydelse. Denna aktivitet uppmuntrar kreativitet och förståelse för hur ord kan kombineras i praktiken.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

– Fråga: Vad är ett sammansatt ord? Svar: Ett ord som bildas av två eller flera ord som sätts ihop.
– Fråga: Ge ett exempel på ett sammansatt ord. Svar: “Hushåll” (hus + håll).
– Fråga: Varför är sammansatta ord viktiga? Svar: De hjälper oss att skapa nya betydelser i språket.
– Fråga: Kan alla ord sammanfogas? Svar: Nej, inte alla ord passar att sättas ihop.
– Fråga: Nämn ett sammansatt ord som du använde idag. Svar kan variera.

Hemläxa

Eleverna ska rita en bild av tre sammansatta ord och skriva ner vad de betyder. Längd: 50-100 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan skapa en bok med sammansatta ord där varje sida innehåller en illustration och en mening med det sammansatta ordet. Boken ska innehålla minst 10 sammansatta ord och deras förklaringar, vilket ger möjlighet att visa en djupare förståelse och kreativitet i språket.

Förslag för nästa lektion

**Använda sammansatta ord i berättande**
Nästa lektion kan fokusera på att använda sammansatta ord i berättande och kreativt skrivande. Eleverna ska få uppdrag att skriva en enkel berättelse där de ska inkludera sina skapade sammansatta ord. Detta kommer att stärka deras skrivförmåga och förståelse för hur man använder ord i kontext.

Förberedelser

– Förbereda material som bilder och klistermärken för skapande av sammansatta ord.
– Samla exempel på sammansatta ord från böcker och andra källor.
– Förbereda en liten “ordverksamhet” med tillgång till papper och pennor.