En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Spanska 4 – Kultur – Spanska filmer

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 4

Tema: Kultur – Spanska filmer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att förstå och analysera kulturella aspekter genom spansk cinema. Eleverna kommer att se en kort spansk film eller filmklipp och diskutera teman, karaktärer samt språkliga uttryck som förekommer i filmerna.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna åskådliggöra och analysera kulturella uttryck i olika former, inklusive film och litteratur. De ska också kunna diskutera och reflektera över teman och karaktärer kopplade till spansktalande länder, samt formulera och uttrycka egna åsikter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till spansk film (10 min)

  • Presentera några kända spanska filmer och regissörer.
  • Diskutera filmens roll som kulturellt uttryck och dess betydelse i det spansktalande samhället.
  • Ge en kort översikt av den film eller det klipp som kommer att visas.

Visning av film/filmklipp (15 min)

  • Visa ett kort avsnitt av en spansk film eller filmklipp (exempelvis en scen från “La lengua de las mariposas”).
  • Prompt eleverna att vara uppmärksamma på språkets användning samt de teman som berörs.

Diskussion om teman och karaktärer (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper och låt dem diskutera filmens teman och karaktärer.
  • Be grupperna att identifiera specifika exempel och dialoger som de tycker är särskilt intressanta.
  • Samla klassens tankar och facitera diskussionen.

Reflektion och avslutning (10 min)

  • Sammanfatta diskussionerna och lyfta fram de mest intressanta punkterna.
  • Låt eleverna reflektera kring hur filmen speglar samhällsfrågor i det spansktalande landet.
  • Ge möjlighet för frågor.

Aktivitet:

Eleverna ska arbeta individuellt och skriva en kort recension av filmen eller klippet de sett. I recensionen ska de analysera karaktärerna, temat och även använda specifika exempel från filmen för att underbygga sina åsikter. De ska sträva efter att publicera recensionen på en klassblogg.

Exit-ticket:

  • Vad handlade filmen/klippet om? (Svar: Varierar beroende på filmklipp.)
  • Vilken karaktär var mest intressant och varför? (Svar: Varierar beroende på elevens val.)
  • Nämn ett viktigt tema i filmen. (Svar: Varierar beroende på filmens innehåll.)
  • Hur påverkar filmen din förståelse av spansk kultur? (Svar: Varierar beroende på elevens reflektion.)
  • Vilka känslor väckte filmen i dig? (Svar: Varierar beroende på personlig upplevelse.)

Hemuppgift:

Eleverna ska ha som hemuppgift att se en spansk film av eget val och skriva en analys av filmen som innehåller teman, karaktärer och användningen av språk. De ska delge sina reflektioner på en diskussionsplattform som klassen använder.

Citat:

“El cine es un espejo de la vida.” – Guillermo del Toro (2013) Citatet påpekar att film speglar livets verklighet. Detta är relevant för lektionen eftersom film är ett kraftfullt verktyg för att utforska och förstå kulturella värderingar och samhällsfrågor i den spansktalande världen.

Nästa lektion:

Underlag saknas.

M.v.h. Isak Skogstad