En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Spanska – Grammatik: Tempus och tidsformer



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Spanska

Tema: Grammatik: Tempus och tidsformer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda olika tempus och tidsformer i det spanska språket, vilket är en grundläggande del av att kunna kommunicera om händelser i nutid, dåtid och framtid.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att förstå och använda olika tempus och tidsformer i spanskan, vilket är väsentligt för att kunna kommunicera om händelser i både dåtid, nutid och framtid.

Kunskapskrav

Eleven kan använda några vanliga tempus i tal och skrift, kan förstå och formulera meningar som beskriver händelser i olika tidsformer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket tempus används för att beskriva nutid?

  • A) Preteritum
  • B) Futurum
  • C) Presens
  • D) Pluskvamperfekt

2. Vad är korrekt preteritumform av verbet “hablar” för “jag”?

  • A) Hablo
  • B) Hablé
  • C) Hablaré
  • D) Hablaba

3. Vilken av följande meningar är i futurum?

  • A) Hablé con mi amigo.
  • B) Voy a comer.
  • C) Estoy hablando.
  • D) Hablaba mucho.

4. Hur böjs verbet “comer” i presens för “de”?

  • A) Come
  • B) Comen
  • C) Comí
  • D) Comerán

5. Vad beskriver preteritum?

  • A) Framtida handlingar
  • B) Händelser som redan har inträffat
  • C) Nuvarande handlingar
  • D) Inga av ovanstående

6. Vilket av följande verb är ett oregelbundet verb i presens?

  • A) Ir
  • B) Hablar
  • C) Comer
  • D) Vivir

7. Hur formar man futurum med hjälp av “ir”?

  • A) Iré a comer
  • B) Voy a comer
  • C) Comí
  • D) Como

8. Vad är framtidsformen av “hablar” för “du”?

  • A) Hablás
  • B) Hablarás
  • C) Hablabas
  • D) Hablé

9. Vilket tempus används för att beskriva något man planerar att göra?

  • A) Presens
  • B) Futurum
  • C) Preteritum
  • D) Imperfekt

10. Vilket av följande exempel är i presens?

  • A) Estoy en la clase.
  • B) Fui al mercado.
  • C) Iré a la playa.
  • D) Hablé con mi mamá.

11. Hur böjer man verbet “escribir” i preteritum för “ni”?

  • A) Escribí
  • B) Escribieron
  • C) Escribís
  • D) Escribía

12. Vad betyder “Voy a estudiar”?

  • A) Jag studerade
  • B) Jag ska studera
  • C) Jag studerar
  • D) Jag skriver

13. Vilket tempus beskriver pågående handlingar i nutid?

  • A) Preteritum
  • B) Presens
  • C) Futurum
  • D) Perfekt

14. Vad är futurumformen av “hacer” för “hon”?

  • A) Hará
  • B) Hice
  • C) Hará
  • D) Hace

15. Vilket av följande verb böjs regelbundet i preteritum?

  • A) Ir
  • B) Comer
  • C) Ser
  • D) Estar

Resonerande frågor

1. Beskriv skillnaderna mellan presens och preteritum och ge exempel på när man använder varje tid. Syftet är att eleverna ska reflektera över tidsformer och deras användningsområden.

2. Diskutera hur användningen av futurum påverkar vår planering. Denna fråga syftar till att undersöka hur eleverna kan se sambandet mellan språk och vardagliga aktiviteter.

3. Ge exempel på en situation där du måste byta tempus i en berättelse. Eleverna får möjlighet att koppla teori till praktik och diskutera komplexiteten i att använda olika tempus.

4. Hur kan oregelbundna verb påverka kommunikationen? Genom att svara på detta uppmanas eleverna att tänka kritiskt kring språkets struktur.

5. Reflektera över varför det är viktigt att kunna använda flera tempus i språket. Eleverna får här möjlighet att uttrycka personliga åsikter om språkanvändning.

6. Vad har varit mest utmanande med att lära sig tempus och varför? Frågan syftar till en djup personlig reflektion och analys av eget lärande.

7. Diskutera hur tempus kan påverka betydelsen av en mening. Eleverna uppmuntras att tänka på ordval och användning av olika tidsformer.

8. Vad skulle hända om vi endast använde presens i språk? Eleverna får möjlighet att spekulera kring effekten av begränsad språkanvändning.

Bedömning

Varje faktafråga ger 1 poäng. Totalt kan eleverna uppnå maximalt 15 poäng från faktafrågorna. För de resonerande frågorna ges mellan 1-3 poäng beroende på djupet på svaret, totalt 24 poäng är möjligt från de resonerande frågorna. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).