En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Spanska – Framställning av frågesatser

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Spanska

Tema: Framställning av frågesatser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om hur man formar och använder olika typer av frågesatser i spanska, inklusive ja/nej-frågor och öppna frågor. Provets fokus ligger på både muntlig och skriftlig förmåga att ställa frågor korrekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleverna ska lära sig att formulera frågor korrekt såväl muntligt som skriftligt.”

Kunskapskrav

”Eleven ska kunna använda ett enkelt och korrekt språk, inklusive korrekt struktur och formulering av frågor i tal och skrift.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en ja/nej-fråga?

  • A. En fråga som kräver ett detaljerat svar.
  • B. En fråga där svaret är antingen ja eller nej.
  • C. En fråga som alltid börjar med ett frågeord.
  • D. En fråga utan svarsalternativ.

2. Vilket av följande frågeord används för att ställa öppna frågor?

  • A. ¿es?
  • B. ¿qué?
  • C. ¿tienes?
  • D. ¿sí?

3. Hur formar man en ja/nej-fråga i spanska?

  • A. Genom att använda ett frågetecken i slutet.
  • B. Genom att ändra ordföljden.
  • C. Genom att använda adjektiv.
  • D. Genom att tala högre.

4. Vad är syftet med öppna frågor?

  • A. Att ge korta svar.
  • B. Att få en djupare förståelse.
  • C. Att testa minnet.
  • D. Att vara mer formell.

5. Vilket ord används inte som frågeord?

  • A. ¿dónde?
  • B. ¿manzana?
  • C. ¿por qué?
  • D. ¿cómo?

6. Vad kännetecknar ja/nej-frågor?

  • A. De kan inte besvaras med ett enkelt svar.
  • B. De kan besvaras med ja eller nej.
  • C. De ställs alltid i form av ett påstående.
  • D. De börjar alltid med ¿qué?

7. Vad är en viktig aspekt av att formulera frågesatser i spanska?

  • A. Att vara artig.
  • B. Att följa korrekt struktur.
  • C. Att använda långa meningar.
  • D. Att använda slang.

8. Ge ett exempel på en ja/nej-fråga.

  • A. ¿Qué estás haciendo?
  • B. ¿Quieres ir till filmen?
  • C. ¿Por qué estudias?
  • D. ¿Cuándo es din födelsedag?

9. Vilket av följande uttryck kan vara en öppen fråga?

  • A. ¿Tienes un perro?
  • B. ¿Cómo mår du?
  • C. ¿Es ett bra väder?
  • D. ¿Sí o no?

10. Vilket av följande alternativ används för att ställa en ja/nej-fråga?

  • A. ¿Eres estudiante?
  • B. ¿Qué es eso?
  • C. ¿Cómo te llamas?
  • D. ¿Por qué no?

11. Varför är det viktigt att kunna ställa frågor korrekt i spanskan?

  • A. För att se smart ut.
  • B. För att få relevant information.
  • C. För att tala långsamt.
  • D. För att undvika att ställa frågor.

12. Vad ger öppna frågor möjlighet till?

  • A. Djupare svar och diskussion.
  • B. Snabba svar.
  • C. Inga svar alls.
  • D. Ja-eller-nej-svar.

13. Vad bör man tänka på när man formulerar frågor?

  • A. Att vara otydlig.
  • B. Att följa grammatiken.
  • C. Att undvika frågor.
  • D. Att använda slang.

14. Hur kan en ja/nej-fråga se ut?

  • A. ¿Te gusta la música?
  • B. ¿Qué te gusta hacer?
  • C. ¿Por qué estudias?
  • D. ¿Dónde borra?

15. Vilket av följande är INTE en fråga?

  • A. ¿Cómo te sientes?
  • B. ¿Cuántos år har du?
  • C. Jag gillar att läsa.
  • D. ¿A dónde ska vi gå?

Resonerande frågor

1. Förklara varför det är viktigt att skilja mellan ja/nej-frågor och öppna frågor.

Syftet med denna fråga är att låta eleverna analysera de olika typerna av frågor och deras syften.

2. Beskriv hur man kan använda frågesatser i en konversation för att göra den mer engagerande.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring interaktion och språkets betydelse i kommunikation.

3. Diskutera hur felaktig formulering av en fråga kan leda till missförstånd.

Eleven får här möjlighet att reflektera över vikten av klarhet i kommunikation.

4. Ge exempel på situationer där öppna frågor är mest fördelaktiga.

Denna fråga uppmuntrar till praktiska tillämpningar av fråga och svar.

5. Hur påverkar kulturen sättet vi ställer frågor på?

Eleven kan här visa sin förståelse för kulturella skillnader i kommunikationen.

6. Resonera kring hur man skapar intressanta frågor för en intervju.

Denna fråga uppmuntrar kreativt tänkande och analys av frågeställningar.

7. Diskutera betydelsen av att kunna ställa frågor i ett språk man lär sig.

Här ges eleven möjlighet att reflektera över färdighetens betydelse i språkinlärning.

8. Hur kan man öva på att ställa frågor på ett effektivt sätt i klassrummet?

Eleven får möjlighet att diskutera metoder för att förbättra sin kommunikativa förmåga.

Bedömning

Provet kan bedömas med poängsystem enligt följande:

Faktafrågor (15 frågor): 1 poäng per korrekt svar.

Resonerande frågor (8 frågor): 2 poäng per korrekt och insiktsfullt svar.

För betyg E krävs totalt 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).