En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Tyska – Passiv

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Tyska

Tema: Passiv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda passiv konstruktion i det tyska språket. Provets utformning syftar till att ge en helhetsbild av elevernas kunskaper kring begreppet passiv, dess bildande samt tillämpning i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen omfattar passiv konstruktion i tyska språket, inklusive hur passiv används för att förmedla handlingar där det inte är viktigt att betona vem som utför aktiviteten. Eleverna ska förstå skillnaden mellan aktiv och passiv röst.

Kunskapskrav

Eleven kan formulera och förstå passiva meningar i både tal och skrift. De ska kunna identifiera och använda passiv form korrekt i sina egna texter.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket hjälpverb används för att bilda passiv i tyskan?

A) sein

B) haben

C) werden

D) machen

2. Vad är en kännetecknande aspekt av en passiv mening?

A) Subjektet utför handlingen

B) Subjektet får handlingen utförd

C) Meningar är alltid långa

D) Passiv används bara i skriftlig form

3. Hur omvandlas meningen “Der Lehrer erklärt die Grammatik” till passiv?

A) Die Grammatik ist erklärt worden.

B) Die Grammatik wird (vom Lehrer) erklärt.

C) Die Grammatik erklärt die Lehrer.

D) Der Lehrer ist die Grammatik erklärt.

4. Vad kallas det perfekt particip som används i passiv konstruktion?

A) Förlängning

B) Aktiv particip

C) Perfekt particip

D) Passiv particip

5. I vilken typ av mening används passiv oftast?

A) När agenten är viktig

B) När agenten inte är viktig

C) När meningen är lång

D) När meningen endast är skriftlig

6. Vilken av följande meningar är korrekt i passiv form?

A) Ich werde das Buch liest.

B) Das Buch wird gelesen.

C) Das Buch lesen ich.

D) Das Buch hat gelesen.

7. Vad krävs för att bilda en aktiv mening?

A) Passiv konstruktion

B) Aktiv konstruktion

C) Ingen verbform

D) Förfluten tid

8. Vilken mening är i aktiv röst?

A) Der Hund beißt den Mann.

B) Der Mann wird gebissen von dem Hund.

C) Der Mann beißt den Hund.

D) Der Hund wird gebissen.

9. Vad beskriver passiv röst?

A) Den som utför handlingen

B) Den som får handlingen utförd

C) Inga handlingar

D) Alla handlingar

10. Vad är syftet med passiv konstruktion?

A) Att fokusera på handlingen snarare än på agenten

B) Att alltid använda agenten

C) Att göra meningar svårare

D) Att undvika verb

11. Vilken form används för att omvandla en aktiv mening till passiv?

A) Verbal form

B) Perfekt particip

C) Presens

D) Infinitiv

12. Vad är huvudsyftet med att skapa passiva meningar?

A) Att fördela fokus från agenten

B) Att alltid ange agenten

C) Att göra texten mer komplicerad

D) Att formulera aktiva meningar

13. Vilken mening är i passiv form?

A) Der Lehrer erklärt die Schüler.

B) Die Schüler werden erklärt von dem Lehrer.

C) Die Schüler erklären den Lehrer.

D) Der Lehrer hat die Schüler erklärt.

14. När är passiv konstruktion användbar?

A) När agenten är okänd eller oviktig

B) När agenten är viktig

C) När ingen verkan föreligger

D) När meningar ska utelämnas

15. Vad kallas en mening i passiv form oftast?

A) Aktiv mening

B) Passiv konstruktion

C) Passiv mening

D) Aktiv konstruktion

Resonerande frågor

1. Förklara skillnaden mellan aktiv och passiv röst och ge exempel på var och en. Det här ger eleverna möjlighet att visa djup förståelse för koncepten och deras användning i tyska.

2. Diskutera varför passiv konstruktion är viktigt i vissa situationer. Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring användningen av språkliga strukturer i kommunikationen.

3. Hur kan passivitet påverka betydelsen av en mening? Genom denna fråga kan eleverna visa sin förmåga att analysera språkliga nyanser och deras påverkan.

4. Resonera kring hur passiv konstruktion kan användas i olika texttyper. Detta ger eleverna en chans att reflektera över språkanvändning i olika kontexter.

5. Ge exempel på situationer där passiv röst kan vara mer effektiv än aktiv röst. Här får eleverna möjlighet att uttrycka sina tankar om stilistiska val i språket.

6. Hur påverkar användningen av passiv konstruktion läsarens uppfattning av en händelse? Denna fråga utmanar eleverna att tänka kring retoriska effekter av språkliga val.

7. På vilket sätt kan kännedom om passiv konstruktion förbättra elevernas skrivfärdigheter? Genom denna fråga kan eleverna reflektera över hur språkkunskap påverkar deras förmåga att uttrycka sig skriftligt.

8. Analysera en text där passiv användes mycket. Vad var effekten av denna struktur? Eleverna ges möjlighet att träna sin analytiska förmåga och att koppla förmågan till praktisk tillämpning.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. För E-nivå krävs minst 8 poäng, för C-nivå krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A-nivå krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).