En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Franska 4 – Skriftlig produktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 4

Tema: Skriftlig produktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva texter på franska samt att uttrycka sina åsikter och tankar på ett tydligt och korrekt sätt. Provets innehåll kopplas till lektionsplaneringen och fokuserar på skriftlig produktion.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denne lektion syftar till att utveckla elevernas förmåga att skriva på franska, med fokus på att uttrycka sina åsikter och tankar tydligt och korrekt. Eleverna får öva på olika typer av skriftlig produktion, inklusive berättande, beskrivande och argumenterande texter.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna skriva texter på franska med god struktur och klarhet, där de uttrycker sina åsikter och reflektioner. Detta inkludera att använda korrekt grammatik, ordförråd och stil.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av text handlar om att uttrycka åsikter och argument?

  • A) Beskrivande text
  • B) Berättande text
  • C) **Argumenterande text**
  • D) Instruerande text

2. Vilken strukturell del bör alltid finnas i en argumenterande text?

  • A) En lista med fakta
  • B) **En slutsats**
  • C) En fråga
  • D) Inget av ovanstående

3. Vad är syftet med feedback på en skriven text?

  • A) Att göra texten längre
  • B) **Att förbättra textens kvalitet**
  • C) Att ändra skribentens stil
  • D) Att dölja fel

4. Vilket verktyg kan man använda för att förbättra sin skrivförmåga?

  • A) För att spara tid
  • B) **En skrivmall**
  • C) En ordbok
  • D) En dator

5. Vilket av följande ämnen är lämpligt för en argumenterande text?

  • A) **Miljöfrågor**
  • B) Favoritmat
  • C) En filmrecension
  • D) Ditt senaste köp

6. Vad ska en inledning i en text syfta till?

  • A) Att avskräcka läsaren
  • B) **Att introducera ämnet**
  • C) Att avsluta texten
  • D) Att fördela poäng

7. Vad innebär “textstruktur”?

  • A) Olika färger i texten
  • B) **Hur texten är organiserad**
  • C) Antalet ord
  • D) Användning av bilder

8. Vilket av följande är en viktig del av en bra text?

  • A) Långa meningar
  • B) **Klara och tydliga idéer**
  • C) Tät användning av slarviga ord
  • D) Inga stycken

9. Vad betyder “struktur” när man skriver en text?

  • A) Att använda slang
  • B) **Att organisera innehållet**
  • C) Att skriva i punktform
  • D) Att skriva snabbast möjligt

10. Hur många meningar bör en kort text som skrivs enligt instruktionerna innehålla?

  • A) 2
  • B) 3
  • C) **5**
  • D) 8

11. Vilken del av en text bör vara tydligast för att hålla läsarens intresse?

  • A) Avslutningen
  • B) **Inledningen**
  • C) Mittdelen
  • D) Fotnoterna

12. Vad är en argumenterande text avsedd att göra?

  • A) Informera utan åsikter
  • B) **Övertyga läsaren**
  • C) Berätta en historia
  • D) Beskriva fakta

13. Vilken aspekt är viktig när man ger feedback?

  • A) Att vara negativ
  • B) **Att vara konstruktiv**
  • C) Att ignorera fel
  • D) Att fokusera på stil

14. Vad bör man göra efter att ha skrivit en text?

  • A) Lämna den orörd
  • B) **Läsa igenom och revidera**
  • C) Publicera den direkt
  • D) Ge den till någon annan utan att läsa

15. Vilket ord beskriver en text som är välorganiserad och lätt att läsa?

  • A) Klumpig
  • B) Slarvig
  • C) **Strukturerad**
  • D) Komplicerad

Resonerande frågor

1. Diskutera varför det är viktigt att uttrycka sina åsikter i skrift. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över skrivandets betydelse.

2. Hur kan du anpassa din skrivstil beroende på texttyp? Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på stil och anpassning.

3. Reflektera över hur feedback har påverkat ditt skrivande. Genom denna fråga får eleverna möjlighet att diskutera den personliga utvecklingen och lärandet.

4. Vilka utmaningar stötte du på under skrivövningen? Denna fråga ger eleverna utrymme att analysera sina egna svårigheter.

5. Hur kan feedback mellan kamrater förbättra ditt skrivande? Denna fråga undersöker vikten av samarbete och kollegial feedback.

6. Beskriv en textstruktur och dess betydelse för en argumenterande text. Här får eleverna möjlighet att diskutera vikten av struktur och organisation.

7. Vad lärde du dig av att läsa och ge feedback på en kamrats text? Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på lärande genom dialog.

8. Hur påverkar ordval din text och dess syfte? Denna fråga ger möjlighet att dyka djupare in i språkliga val och dess konsekvenser.

Bedömning

Provets bedömning görs med poäng där faktafrågorna är värda en poäng vardera och resonerande frågor är värda tre poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs minst totalt åtta poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).