Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 2
Tema: Grammatik – Framtid och konstruktioner
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda framtidsformer och konstruktionen “ir a” i det spanska språket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att introducera eleverna till att uttrycka framtid på spanska, inklusive användning av futurum (framtidsform) och konstruktionen “ir a”. Eleverna kommer att lära sig hur man konstruerar meningar för att beskriva framtida händelser.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt formulera meningar med framtida tempus och uttrycka planer och avsikter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är den framtida formen av verbet “escribir” för första person singular?
A) Escribiré
B) Escribo
C) Escribas
D) Escribirá
2. Hur säger man “Vi ska åka till Madrid” på spanska?
A) Vamos a ir a Madrid
B) Iremos a Madrid
C) Ir a Madrid
D) Voy a Madrid
3. Vilka är konjugationerna för verbet “venir” i futurum?
A) Vendré, vendrás, vendrá, vendremos, vendréis, vendrán
B) Vengo, vienes, viene, venimos, venís, vienen
C) Veniré, venirás, vendrá, vendremos, vendréis, vendrán
D) Ven, venga, venimos, venís, vienen
4. Skriv en mening i futurum som beskriver vad du ska göra nästa helg.
A) El fin de semana voy a estudiar
B) El fin de semana estudiaré
C) El fin de semana estudió
D) El fin de semana estudio
5. Vad används konstruktionen “ir a” för?
A) Att uttrycka framtida avsikter eller planer
B) Att beskriva något som har hänt tidigare
C) Att ge instruktioner
D) Att göra en fråga
6. Vad är den framtida formen av verbet “hacer” för första person singular?
A) Hiceré
B) Hiciendo
C) Haré
D) Hace
7. Återge de oregelbundna konjugationerna av verbet “poner” i futurum.
A) Pondré, pondrás, pondrá, pondremos, pondréis, pondrán
B) Poneré, ponerás, pondrá, pondremos, pondréis, pondrán
C) Pongo, pones, pone, ponemos, ponéis, ponen
D) Poner, pon, ponga
8. Hur säger man “Du ska läsa en bok” på spanska?
A) Tú leerás un libro
B) Vas a leer un libro
C) Tú lees un libro
D) Tú lee un libro
9. Ge ett exempel på en mening som använder “ir a” korrekt.
A) Voy a comer pizza.
B) Como pizza.
C) Comeré pizza.
D) Comí pizza.
10. Vad är den framtida formen av verbet “hablar” för andra person singular?
A) Hablas
B) Hablarás
C) Hablé
D) Hablabas
11. Vilka är konjugationerna för verbet “salir” i futurum?
A) Saldré, saldrás, saldrá, saldremos, saldréis, saldrán
B) Salgo, sales, sale, salimos, salís, salen
C) Saliré, salirás, saldrá, saldremos, saldréis, saldrán
D) Salgo, salgo, salgo
12. Skriv en mening som inkluderar både futurum och “ir a”.
A) Voy a cocinar y comeré más tarde.
B) Más tarde voy a comer.
C) Voy a comer y comí ayer.
D) Cociné ayer.
13. Vilka är de oregelbundna verb som nämndes i lektionen för futurum?
A) Tener och hacer
B) Hablar och comer
C) Ir och estudiar
D) Salir och jugar
14. Hur uttrycker man “Vi ska ha en fest” på spanska?
A) Vamos a tener una fiesta
B) Tendremos una fiesta
C) Teneré una fiesta
D) Tengo una fiesta
15. Beskriv en framtida händelse med “ir a”.
A) Voy a ir a la playa.
B) Iremos a la fiesta.
C) Vamos a la comida.
D) Fui a la escuela.
Resonerande frågor
1. Beskriv skillnaden mellan futurum och konstruktionen “ir a” i spanska. Denna fråga bedömer elevernas förmåga att göra en djupgående analys av språkliga konstruktioner.
2. Hur påverkar användningen av futurum och “ir a” din kommunikativa förmåga på spanska? Här får eleverna möjlighet att reflektera över sin lärprocess och språkanvändning.
3. Ge exempel på hur oregelbundna verb i futurum kan påverka meningens betydelse. Denna fråga syftar till att pröva elevernas förståelse av verbens specifika tidsformer.
4. Hur skulle du använda “ir a” i en konversation för att uttrycka framtidsplaner? Denna fråga syftar till att värdera elevens förståelse av praktisk tillämpning av det lärda materialet.
5. Reflektera över vikten av att förstå futurum i det spanska språket. Eleverna får möjlighet att diskutera relevansen av grammatiska teman inom språkinlärning.
6. Hur kan en lärare använda konstruktionen “ir a” för att stödja inlärningen av framtidsformer? Här kan eleverna presentera insikter om pedagogiska metoder.
7. Diskutera ett exempel på en kulturell aspekt kopplad till framtidsplanering i spansktalande länder. Denna fråga testar elevernas förmåga att koppla språket till kulturella kontexter.
8. Hur kan du förbättra dina framtida kommunikativa förmågor inom spanska? Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över sina lärstrategier och tillvägagångssätt.
Bedömning
Faktafrågor max 15 poäng, varje fråga ger 1 poäng.
Resonerande frågor max 8 poäng, varje fråga ger 1 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).