Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 2
Tema: Grammatik – Passiv konstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda passiv konstruktion i spanskan, vilket är en central del av grammatiken i språket. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan konstruera meningar korrekt och förstå när det är lämpligt att använda passiv form.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Eleverna ska “förstå och använda passiv konstruktion i spanska språket”.
Kunskapskrav:
Eleven kan “tillämpa passiv konstruktion korrekt i olika sammanhang”.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket verb används för att bilda passiv konstruktion i spanska?
- A) Hacer
- B) Tener
- C) Ser
- D) Estar
2. Vad är en typisk struktur för passiv konstruktion i spanskan?
- A) Verbet “ser” + förflutet particip
- B) Subjekt + verb i presens
- C) Verbet “haber” + infinitiv
- D) Infinitiv + substantiv
3. Vilken av följande meningar är i passiv form?
- A) Juan escribió la carta.
- B) La carta fue escrita por Juan.
- C) La carta es escrita por Juan.
- D) Juan está escribiendo la carta.
4. I vilken situation är passiv konstruktion mer lämplig?
- B) När den aktiva utföraren är okänd
- C) I formella texter
- D) I berättande texter
5. Hur böjs verbet “ser” i presens singular?
- A) Fuera
- B) Es
- C) Son
- D) Fue
6. Vilken av följande meningar lyfter fram resultatet snarare än den som utför handlingen?
- A) Maria cocina la cena.
- B) La cena está siendo cocinada por María.
- C) La cena fue cocinada por María.
- D) María cocinó la cena.
7. Vilken form är inte korrekt i passiv konstruktion?
- A) La casa fue construida.
- B) La casa está construida por
- C) El problema fue solucionado.
- D) La canción es cantada.
8. Hur skulle du översätta “Boken skrevs av författaren” till spanska?
- A) El libro escribió por el autor.
- B) El libro fue escrito por el autor.
- C) El autor escribió el libro.
- D) Escrito fue el libro por el autor.
9. Vilket av följande är ett exempel på passiv konstruktion?
- A) Ellos están haciendo la tarea.
- B) La tarea fue hecha por ellos.
- C) Hicieron la tarea.
- D) La tarea son hechas.
10. Vad är syftet med att använda passiv konstruktion?
- A) Att fokusera på handlingens resultat eller objektet
- B) Att alltid nämna den som utför handlingen
- C) Att göra texten mer personlig
- D) Att strömlinjeforma berättelser
11. Vilka är de tre formerna av “ser” i presens?
- A) Soy, eres, es
- B) Es, son, está
- C) Fue, fueron, era
- D) Fue, son, están
12. Vilken av följande meningar kan inte vara passiv form?
- A) La pintura fue creada por Picasso.
- B) La pintura crea Picasso.
- C) La tarea será completada.
- D) La casa estaba diseñada por el arquitecto.
13. Vad innebär termen “förflutet particip”?
- A) En verbform som används i framtiden
- B) En verbform som ofta används i passiv konstruktion
- C) En substantivform av verbet
- D) En nutidsform av verbet
14. Vilket av följande exemplifierar en situation där passiv konstruktion är användbar?
- A) I en vetenskaplig rapport
- B) I en personlig dikt
- C) I en personlig berättelse
- D) I en vänskapsbrev
15. Vilken av följande är en korrekt passiv mening?
- A) La mesa fue pintada por la artista.
- B) La artista pintó la mesa.
- C) La mesa pintada es.
- D) Pintado fue la mesa por la artista.
Resonerande frågor
1. Förklara skillnaden mellan aktiv och passiv konstruktion samt ge exempel.
Syftet med denna fråga är att låta eleverna visa sin förståelse för de två konstruktionerna och kunna tillämpa sina kunskaper korrekt.
2. Diskutera i vilka sammanhang du skulle föredra att använda passiv konstruktion i skrift.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över den praktiska användningen av passiv konstruktion i olika sammanhang.
3. Resonera kring varför passiv konstruktion kan vara viktig i akademiskt skrivande.
Genom denna fråga får eleverna visa djupare insikter i språkanvändning och stilistiska val i akademiska texter.
4. Hur påverkar passiv konstruktion läsarens fokus i en text?
Denna fråga låter eleverna analysera hur språkval kan påverka förståelsen och tolkningen av en text.
5. Ge ett exempel på ett litterärt verk där passiv konstruktion används effektivt.
Eleverna får chans att applicera sina kunskaper på konkreta exempel från litteraturen.
6. Vilken roll spelar verbets tidsform i passiv konstruktion?
Här kan eleverna förklara vikten av tidsformer och hur de hänger ihop med passiv konstruktion.
7. Hur kan passiv konstruktion påverka textens ton och stil?
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring stilistiska effekter av språkliga val.
8. Vilka svårigheter kan en talare eller skribent möta när de använder passiv konstruktion?
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över utmaningar i användning av passiv konstruktion.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera. Resonerande frågor bedöms med 2 poäng vardera. Minst 8 poäng krävs för betyg E, 12 poäng för betyg C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyg A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).