Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 4
Tema: Kultur – Spanska filmer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera kulturella aspekter inom spansk film, samt att kunna uttrycka sina egna åsikter och reflektioner kring teman och karaktärer som presenteras i filmen. Provets utformning syftar till att uppmuntra kritiskt tänkande och en djupare förståelse för spansktalande kultur genom filmkonst.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att förstå och analysera kulturella aspekter genom spansk cinema. Eleverna kommer att se en kort spansk film eller filmklipp och diskutera teman, karaktärer samt språkliga uttryck som förekommer i filmerna.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna åskådliggöra och analysera kulturella uttryck i olika former, inklusive film och litteratur. De ska också kunna diskutera och reflektera över teman och karaktärer kopplade till spansktalande länder, samt formulera och uttrycka egna åsikter.
Prov
Faktafrågor
- Vilken känd spansk regissör är känd för sina filmer som utforskar samhällsteman?
- Pedro Almodóvar
- Guillermo del Toro
- Luis Buñuel
- Alejandro Amenábar
- Vad handlar filmen “La lengua de las mariposas” om?
- Ett barn som befinner sig i en magisk värld
- Relationer under den spanska inbördeskriget
- En kärlekshistoria i nutid
- En resa genom Spanien
- Vilket tema är centralt i många spanska filmer?
- Sport
- Familj och identitet
- Vetenskap
- Fantasy
- Vilket av följande är en typisk karaktär i spansk film?
- Superhjälte
- Vanlig medborgare i samhället
- Robot
- Utomjording
- Vad syftar filmmediet till att åstadkomma?
- Underhållning enbart
- Reflektion över kultur och samhälle
- Att sälja produkter
- Spänning och skräck
- Vilken film genre är mest populär i Spanien?
- Komedi
- Drama
- Thriller
- Musikal
- Vilken av dessa filmer vann en Oscar för Bästa utländska film?
- Todo sobre mi madre
- Pans labyrint
- Volver
- La piel que habito
- Vem är huvudkaraktären i filmen “Volver”?
- María
- Raimunda
- Carmen
- Sofia
- Vad är ett vanligt tema i Almodóvars filmer?
- Självmord
- Mobbning
- Identitet och sexualitet
- Krig
- Hur påverkar filmens språk förståelsen av dess kulturella budskap?
- Genom dialog och bildspråk
- Genom språkliga uttryck och teman
- Endast genom undertexter
- Språket har ingen betydelse
- Vilken betydelse har film för samhällskritik?
- Inga, det är bara underhållning
- Filmer kan belysa sociala frågor
- Filmer förvränger verkligheten
- Filmer handlar alltid om fiktion
- Vilken plats i samhället kan film spegla?
- Endast medelklassen
- Olika samhällsklasser och situationer
- Ute i rymden
- Inga, filmer är bara för nöje
- Hur används musik i spansk film?
- Bara som bakgrundsljud
- För att förstärka känslor och teman
- Inga spanska filmer har musik
- Musik är irrelevant för filmen
- Vad är det mest typiska kännetecknet för spansk film?
- Stora budgetar
- Rika kulturella referenser
- Endast dramagenre
- Filmer utspelar sig alltid i Spanien
Resonerande frågor
- Beskriv hur filmen “La lengua de las mariposas” reflekterar det spanska samhället.
Syftet är att förstå hur kulturella och historiska kontexter påverkar filmberättelsen. - Diskutera vikten av karaktärsutveckling i spanska filmer.
Detta ger möjlighet att bedöma elevernas förmåga att analysera karaktärer på djupet. - Hur påverkar språket i filmen tittarens upplevelse?
Detta öppnar för diskussion om språkliga nyanser och deras betydelse i film. - Ange ett tema från en spansk film och diskutera dess relevans i dagens samhälle.
Här kan eleverna koppla filmens teman till nutida frågor. - Hur kan kulturella skillnader mellan Spanien och Sverige påverka filmens tolkning?
Genom att jämföra kulturer får eleverna chans att reflektera över sina egna erfarenheter. - Vilka samhällsfrågor tas upp i den spanska filmen?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på filmens roll som spegel av verkligheten. - Varför är det viktigt att diskutera teman och karaktärer i film?
Eleverna får möjlighet att kritiskt reflektera över filmens budskap. - Beskriv den känslomässiga påverkan filmen har på dig, och varför.
Här får eleverna möjlighet att uttrycka sina personliga reaktioner och analysera dem.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsättning:
- Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng, totalt 16 poäng.
Poängkrav för betyg:
- Betyg E: Minst 8 poäng.
- Betyg C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- Betyg A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).