En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Spanska 4 – Skriftlig produktion – Essäer

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 4

Tema: Skriftlig produktion – Essäer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva en väldriven och argumenterande essä på spanska, samt deras förmåga att använda en varierad grammatik och ett rikt ordförråd.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att lära eleverna hur man skriver en väldriven och argumenterande essä på spanska. Detta omfattar strukturen av en essä, inklusive inledning, argument och slutsats, samt hur man använder konkreta exempel och källor för att stödja sina åsikter.

Kunskapskrav

Eleven ska självständigt kunna skriva texter där de använder en varierad och korrekt grammatik samt ett rikt ordförråd. Eleven ska också kunna redogöra för och argumentera för sina idéer på ett tydligt och sammanhängande sätt.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en essä?

A) En kort berättelse
B) En sammanställning av fakta
C) En text som argumenterar för en åsikt
D) En diktsamling

2. Vilka delar ingår vanligtvis i en essä?

A) Inledning, karaktärsbeskrivning, dialog
B) Inledning, argument, slutsats
C) Inledning, argumenterande avsnitt, slutsats
D) Inledning, uppmaning, sammanfattning

3. Vilken av följande strategier kan användas för att fånga läsarens intresse?

A) En lång redovisning av ämnet
B) Ett intressant påstående eller citat
C) En detaljerad beskrivning
D) En lista av fakta

4. Vad är betydelsen av källor i en essä?

A) De stärker argumenten och ökar trovärdigheten
B) De gör texten längre
C) De visar elevens kunskaper
D) De ersätter egna argument

5. Vad handlar argumenterande essäer om?

A) Att ge fakta utan åsikter
B) Att argumentera för en ståndpunkt
C) Att berätta en historia
D) Att beskriva en plats

6. Hur länge bör en argumenterande essä vara?

A) Mindre än 100 ord
B) Minst 300 ord
C) Exakt 500 ord
D) Enligt lärarens önskemål

7. Vad innebär en krok i en essä?

A) Avslutningen på texten
B) Ett sätt att fånga läsarens intresse i inledningen
C) En del av argumentet
D) En slutsats i texten

8. Vilket av följande är inte en del av en essä?

A) Inledning
B) Argument
C) Recept
D) Slutsats

9. Vilken typ av språk bör användas i en akademisk essä?

A) Formellt och klart
B) Slang och informellt
C) Färgglatt och poetiskt
D) Endast enkel engelska

10. Vilken funktion har en slutsats i en essä?

A) Att sammanfatta och avsluta argumentationen
B) Att introducera nya idéer
C) Att ge personliga känslor
D) Att ställa frågor till läsaren

11. Vad är viktigt att tänka på i inledningen av en essä?

A) Att ge för mycket information
B) Att fånga läsarens intresse
C) Att föra in motargument
D) Att använda svåra ord

12. Vad kan användas som stöd för argumenten i en essä?

A) Exempel och källor
B) Endast personliga åsikter
C) Anonyma källor
D) Ej relevanta uppgifter

13. Vilken roll spelas argumenten i en essä?

A) De presenterar elevens ståndpunkt
B) De gör texten längre
C) De ingår i slutsatsen
D) De är ren och skär fakta

14. Hur kan eleverna utveckla sina idéer under skrivprocessen?

A) Genom att diskutera i par och planera
B) Genom att skriva utan att tänka
C) Genom att kopiera andras texter
D) Genom att skriva på en annan språk

15. Vad innebär det att argumentera för sina idéer?

A) Att övertyga läsaren
B) Att använda logik och exempel för att stödja sina åsikter
C) Att vara oenig med andra
D) Att vägra ge exempel

Resonerande frågor

1. Hur kan skillnaderna mellan olika typer av essäer påverka skrivandet? (Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka på struktur och syfte.)

2. På vilket sätt kan personliga erfarenheter bidra till en argumenterande essä? (Eleverna får möjlighet att koppla personlig erfarenhet till deras skrivande.)

3. Diskutera vikten av att göra research innan skrivarbetet påbörjas. (Denna fråga visar elevernas förmåga att analysera källor.)

4. Hur kan man på ett effektivt sätt använda retoriska grepp i en essä? (Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt kring stil och påverkan.)

5. Vilken betydelse har korrekt grammatik och språkföring i en akademisk text? (Denna fråga utmanar elever att reflektera över språkliga val.)

6. Hur kan man motivera sina åsikter på ett övertygande sätt? (Eleverna ges möjlighet att tänka på argumentationsstilar.)

7. Resonera kring hur en välstrukturerad essä kan påverka läsarens uppfattning om ämnet. (Denna fråga tvingar eleverna att tänka på effekten av deras struktur.)

8. Vad kan en slutsats göra för att stärka en essä? (Syftet är att få eleverna att tänka på avslutningens betydelse för helheten.)

Bedömning

Provet kan bedömas på följande sätt:

  • Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).