Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 5
Tema: Skriftlig produktion – Argumenterande texter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva en argumenterande text med tydlig struktur och välutvecklade argument, samt att de kan bemöta motargument och använda källor korrekt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att lära eleverna att skriva en väldefinierad och övertygande argumenterande text. Undervisningen inkluderar strukturen på en argumenterande text, samt hur man utvecklar sina argument och använder evidens för att styrka sina åsikter.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna skriva texter med en tydlig struktur och välformulerade argument. De ska också kunna visa förmåga att använda ett varierat och korrekt språk, inklusive att citera och referera till källor på ett korrekt sätt.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med en argumenterande text?
A) Att informera läsaren
B) Att underhålla läsaren
C) Att övertyga läsaren
D) Att diskutera olika åsikter
2. Vilken del av en argumenterande text kommer vanligtvis först?
A) Inledning
B) Argument
C) Motargument
D) Slutsats
3. Vad bör ett starkt argument innehålla?
A) Känslomässiga påståenden
B) Bevis och exempel
C) Utan källreferens
D) Inga motargument
4. Vilken av följande är viktig när man bemöter motargument?
A) Att ignorera dem
B) Att erkänna dem men ge en kontrast
C) Att alla motargument är felaktiga
D) Att skratta åt dem
5. Vilken struktur är typisk för en argumenterande text?
A) Inledning, problem, lösning
B) Berättelse, konflikt, upplösning
C) Tidslinje, händelser, slutsats
D) Inledning, argument, motargument, slutsats
6. Vad är en slutsats i en argumenterande text?
A) Sammanfattning av argumenten
B) Ny information
C) Motargument
D) Introduktion av ett nytt ämne
7. Vilket av följande teorier stöder vikten av att använda evidens i en argumenterande text?
A) Inget stöd behövs
B) Källkritik
C) Ingen information är bättre
D) Endast känsla
8. Vad är skillnaden mellan ett argument och ett motargument?
A) Ett argument stöder en ståndpunkt, ett motargument motsätter sig den
B) Det finns ingen skillnad
C) Både argument och motargument är samma sak
D) Ett motargument kräver inga bevis
9. Hur ska källor anges i en argumenterande text?
A) Uteslut dem helt
B) Ange dem i slutet av texten utan format
C) Följ en korrekt referensstandard
D) Enbart memorera dem
10. Vad ska man undvika i en argumenterande text?
A) Starka åsikter
B) Personliga angrepp
C) Kloka argument
D) Att hänvisa till andra källor
11. Vilken typ av språk är lämpligt för argumenterande texter?
A) Formaliserat och korrekt
B) Informellt och osammanhängande
C) Endast slang och vardagligt språk
D) För komplicerat språk
12. När kan det vara bra att använda ett motargument i texten?
A) För att förvirra läsaren
B) För att visa att du kan se båda sidor
C) För att styrka din egen ståndpunkt
D) För att avsluta diskussionen
13. Vilken struktur bidrar mest till klarhet i en argumenterande text?
A) Tydlig indelning av avsnitt
B) Inte använda rubriker
C) Överbelasta med information
D) Slumpmässig presentation av argument
14. Vilken aspekt är viktigast i den inledande delen av en argumenterande text?
A) Att vara så lång som möjligt
B) Att fånga läsarens intresse
C) Att innehålla en korrekt referens
D) Att diskutera emotioner
15. Varför är det viktigt att avsluta med en stark slutsats?
A) För att lämna ett bestående intryck
B) För att återge alla argument
C) För att skapa förvirring
D) För att veta vad som diskuteras
Resonerande frågor
1. Hur kan du använda motargument för att stärka dina egna argument? Syftet är att eleverna ska kunna reflektera över hur de kan använda motargument effektivt i sin text.
2. På vilket sätt kan källor påverka styrkan i dina argument? Genom att förstå vikten av källor kan eleverna mäta sin förmåga att använda evidens i sina texter.
3. Diskutera hur en bra inledning kan påverka läsarens intryck av din text. Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på textens påverkan och effekter på läsaren.
4. Vilka strategier kan användas för att undvika svaga argument i din text? Här ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring sina egna argument och förbättra deras skrivande.
5. Reflektera över hur olika skrivstilar kan påverka argumentens mottaglighet. Denna fråga uppmanar eleverna att undersöka vikten av stil och ton i argumentation.
6. Hur kan feedback från klasskamrater bidra till att förbättra din argumenterande text? Denna fråga ger eleverna chans att se värdet i kollegialt lärande.
7. Diskutera vikten av att följa strukturen i en argumenterande text. Genom denna fråga får eleverna fördjupa sig i strukturella element i texter och deras betydelse.
8. På vilket sätt kan personliga erfarenheter berika dina argument? Denna fråga hjälper eleverna att se värdet av att inkludera personliga insikter för att stärka deras ståndpunkter.
Bedömning
Faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar, vilket innebär att maximalt antal poäng för faktafrågor är 15. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera, vilket ger ett totalt maximalt poängantal för resonerande frågor på 24.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).