Prov
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 2
Tema: Lyssna och läsa: Tyska texter i olika former
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och diskutera olika typer av tyska texter samt att utvärdera deras läsförståelse och lyssningsfärdigheter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna provkonstruktion testar förmågan att analysera och diskutera olika typer av tyska texter, inklusive skönlitteratur, artiklar och nyhetsinslag. Provets fokus ligger på läsförståelse och lyssningsfärdigheter för att förstå innehåll och kontext.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskrav innefattar att eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Det prövar även elevens förmåga att förstå tyska texter i olika former och delta i diskussioner kring innehållet och sammanhanget.
Prov
Faktafrågor
- Vad är en typisk funktion av en nyhetsartikel?
A) Att berätta en saga
B) Att informera om aktuella händelser
C) Att lyriskt beskriva naturen
D) Att lära ut grammatik - Vilket ord beskriver en litterär text som skapas av en författare?
A) Skönlitteratur
B) Facklitteratur
C) Reportage
D) Artikel - Vad bör man lyssna efter när man hör en tysk text?
A) Oavsiktliga ljud
B) Viktiga detaljer som namn och platser
C) Variationer av språk
D) Längden på texten - Vilket av följande är inte en typ av text som kan analyseras?
A) Nyhetsartikel
B) Matrecept
C) Skönlitteratur
D) Reklamtext - Vilken funktion har en reklamtext?
A) Att underhålla
B) Att utbilda
C) Att sälja en produkt
D) Att informera om nyheter - Vilket av följande ord kan beskriva analyserad text?
A) Visuell
B) Skriven
C) Musikaliskt
D) Oral - Vad är en viktig komponent i att förstå en tysk text?
A) Att känna till författaren
B) Att förstå textens längd
C) Att kunna identifiera svåra ord och uttryck
D) Att minnas varje ord - Vilken typ av text hör ofta till skönlitteraturen?
A) Rapport
B) Novell
C) Nyhetsartikel
D) Katalog - Vad är syftet med att diskutera en text i grupp?
A) Att få olika perspektiv och insikter
B) Att få öva på grammatik
C) Att summera textens längd
D) Att lära sig nya ord - Vilken av följande är en vanlig lyssningsövning i tyskundervisningen?
A) Att läsa högt
B) Att skriva uppsatser
C) Att lyssna på en ljudfil och anteckna
D) Att diskutera med kamrater - Vilket av följande är en viktig del av textanalys?
A) Att bara använda egna åsikter
B) Att ignorera detaljer
C) Att undersöka textens innebörder och budskap
D) Att räkna orden - Hur kan man beskriva en bra sammanfattning?
A) Detaljerad och lång
B) Kort och koncis
C) Otydlig
D) Endast personlig åsikt - Vilket av följande ger en tydlig struktur för diskussion?
A) Förberedda frågor
B) Inga frågor
C) Bara en gemensam åsikt
D) Stora pauser - Vad är syftet med att läsa skönlitteratur?
A) Att förstå matematik
B) Att utforska känslor och teman
C) Att träna på grammatik
D) Att lyssna bättre - Vilken typ av innehåll kan finnas i en artikel?
A) Enbart bilder
B) Endast fakta
C) Både fakta och åsikter
D) Bara personliga berättelser
Resonerande frågor
- Hur kan olika typer av texter påverka läsarens tolkning?
Syftet är att utforska hur genre och format kan förändra en texts budskap. - Vilken roll spelar kulturella referenser i förståelsen av tyska texter?
Denna fråga uppmanar till en djupare reflektion över kulturella skillnader och deras betydelse. - Hur kan man tillämpa textanalys i sitt dagliga liv?
Genom att koppla teori till praktiska exempel ges elever möjlighet att tänka kritiskt. - Diskutera skillnaderna mellan att lyssna på en text och att läsa den.
Det uppmanar elever att reflektera över de olika sätt vi tar till oss information. - Vad är den största utmaningen med att analysera tyska texter för dig?
Genom att identifiera sina egna svagheter kan eleverna arbeta mer fokuserat på att förbättra sig. - Hur kan man förbereda sig bäst för en diskussion om en svår text?
Denna fråga möjliggör insikter i strategier för aktivt lyssnande och reflektion. - Vilka teman anser du är centrala i skönlitteraturen och varför?
Frågan gör det möjligt för elever att kritiskt analysera textinnehåll. - På vilket sätt kan textanalys bidra till en djupare förståelse för ett främmande språk?
Denna fråga bjuder in till diskussion kring språkinlärning och kognitiva förmågor.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. 15 poäng kan uppnås från faktafrågorna och 15 poäng från de resonerande frågorna. För betyget E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).