En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Tyska 4 – Passiv form: Fördjupning och användning i olika tempus

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 4

Tema: Passiv form: Fördjupning och användning i olika tempus

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunnande och förståelse av passiv form i olika tempus samt deras förmåga att använda denna struktur i både skriftlig och muntlig kommunikation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på passiv form och dess användning i olika tempus. Eleverna kommer att lära sig hur man bildar och använder passiv på ett korrekt och effektivt sätt i olika tidsformer.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda passiva former i olika tempus och förstår deras funktion i meningsbyggnad.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är passiv form?
    • A) En form som beskriver handlingar utförda av subjektet
    • B) En form som beskriver handlingar utförda på subjektet
    • C) En form för direkt tal
    • D) En form för indirekt tal
  2. Vilket hjälpverb används för att bilda passiv i presens?
    • A) werden
    • B) sein
    • C) haben
    • D) möchten
  3. Vilken av följande meningar är passiv i perfekt?
    • A) „Die Hausaufgaben machen.”
    • B) „Die Hausaufgaben sind gemacht worden.”
    • C) „Die Hausaufgaben werden gemacht.”
    • D) „Die Hausaufgaben wurden gemacht.”
  4. Hur bildas passiv i futurum I?
    • A) Med hjälpverbet „haben” och particip II
    • B) Med hjälpverbet „sein” och particip II
    • C) Med hjälpverbet „werden” och particip II
    • D) Med hjälpverbet „möchten” och particip II
  5. Vilken av följande meningar är passiv i preteritum?
    • A) „Der Apfel wird gegessen.”
    • B) „Der Apfel wurde gegessen.”
    • C) „Der Apfel ist gegessen worden.”
    • D) „Der Apfel wird gegessen werden.”
  6. Vad innebär passiv form?
    • A) Att fokusera på den som blir påverkad av handlingen
    • B) Att fokusera på den som utför handlingen
    • C) Att alltid använda verbets grundform
    • D) Att alltid använda hjälpverbet „haben”
  7. Vilket tempus används för att uttrycka handlingar som pågår just nu i passiv?
    • A) Preteritum
    • B) Presens
    • C) Perfekt
    • D) Futurum II
  8. Vilken är den korrekta passiva formen av följande aktiv mening: „Der Lehrer korrigiert die Klassenarbeiten.”?
    • A) „Die Klassenarbeiten werden korrigiert von dem Lehrer.”
    • B) „Die Klassenarbeiten werden korrigiert.”
    • C) „Die Klassenarbeiten sind korrigiert worden.”
    • D) „Die Klassenarbeiten wurden korrigiert.”
  9. Vad används particip II för i passiv form?
    • A) Att beskriva en framtida handling
    • B) Att beskriva den avslutade handlingen
    • C) Att beskriva pågående handlingar
    • D) Att beskriva många handlingar
  10. Hur bildas passiv i futurum II?
    • A) Med hjälpverbet „sein” och particip II
    • B) Med hjälpverbet „werden” och particip II
    • C) Med hjälpverbet „haben” och particip II
    • D) Med hjälpverbet „möchten” och particip II
  11. Vilket av följande substantiv är korrekt i passiv mening: „Der Apfel _____”? (Fyll i med korrekt verb)
    • A) wird gegessen
    • B) wurde gegessen
    • C) ist gegessen
    • D) wird gegessen werden
  12. Vad är funktionen med att använda passiv i en text?
    • A) Att fokusera på handlingen snarare än på den som utför den
    • B) Att alltid använda subjektet
    • C) Att alltid använda aktiv form
    • D) Att undvika att skriva i första person
  13. Vilken av följande former är INTE en passiv form?
    • A) „Es wird gegessen.”
    • B) „Er aß den Kuchen.”
    • C) „Die Schule wird geschlossen.”
    • D) „Das Buch ist gelesen worden.”
  14. Vad säger källan om passiv form i ett tal?
    • A) Den hör inte samman med meningsbyggnad
    • B) Den är viktig för att fokusera på olika aspekter av handlingen
    • C) Den får alltid verb i particip
    • D) Den kan inte användas i samtal

Resonerande frågor

  1. Diskutera fördelarna med att använda passiv form i akademiska texter. Detta uppmanar elever att tänka kritiskt kring hur passiv form kan förbättra tydligheten och objektiviteten i texten.
  2. Ge exempel på situationer där passiv form är mer lämplig än aktiv form. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över språkanvändning och kontext.
  3. Hur kan användningen av passerande form förändra meningsbyggnaden i en text? Genom att svara på denna fråga visar eleverna sin förståelse för hur passiv form påverkar grammatik och stilistik.
  4. Vilka är de vanligaste felen elever gör när de använder passiv form? Här kan eleverna visa sin kännedom om typiska misstag och hur man kan undvika dem.
  5. Hur påverkar språkkunskap och kontext användningen av passiv form? Frågan syftar till att få eleverna att tänka på samband mellan språk och interaktion.
  6. I vilken mån anser du att passiv form är nödvändig för god kommunikation? Eleverna uppmanas att reflektera över relevansen av passiv form i olika kommunikationssituationer.
  7. Kan användningen av passiv form bidra till kulturella skillnader i kommunikation? Med denna fråga uppmuntras elever att se djupare på språkliga och kulturella kontexter.
  8. Hur skulle ni undervisa passiv form för en nybörjare? Denna fråga ger eleverna möjlighet att integrera sin förståelse av ämnet med pedagogiska perspektiv.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera. De resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera. Totalt kan eleverna få 30 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).