Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 4
Tema: Passiv form: Fördjupning och användning i olika tempus
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunnande och förståelse av passiv form i olika tempus samt deras förmåga att använda denna struktur i både skriftlig och muntlig kommunikation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på passiv form och dess användning i olika tempus. Eleverna kommer att lära sig hur man bildar och använder passiv på ett korrekt och effektivt sätt i olika tidsformer.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda passiva former i olika tempus och förstår deras funktion i meningsbyggnad.
Prov
Faktafrågor
- Vad är passiv form?
- A) En form som beskriver handlingar utförda av subjektet
- B) En form som beskriver handlingar utförda på subjektet
- C) En form för direkt tal
- D) En form för indirekt tal
- Vilket hjälpverb används för att bilda passiv i presens?
- A) werden
- B) sein
- C) haben
- D) möchten
- Vilken av följande meningar är passiv i perfekt?
- A) „Die Hausaufgaben machen.”
- B) „Die Hausaufgaben sind gemacht worden.”
- C) „Die Hausaufgaben werden gemacht.”
- D) „Die Hausaufgaben wurden gemacht.”
- Hur bildas passiv i futurum I?
- A) Med hjälpverbet „haben” och particip II
- B) Med hjälpverbet „sein” och particip II
- C) Med hjälpverbet „werden” och particip II
- D) Med hjälpverbet „möchten” och particip II
- Vilken av följande meningar är passiv i preteritum?
- A) „Der Apfel wird gegessen.”
- B) „Der Apfel wurde gegessen.”
- C) „Der Apfel ist gegessen worden.”
- D) „Der Apfel wird gegessen werden.”
- Vad innebär passiv form?
- A) Att fokusera på den som blir påverkad av handlingen
- B) Att fokusera på den som utför handlingen
- C) Att alltid använda verbets grundform
- D) Att alltid använda hjälpverbet „haben”
- Vilket tempus används för att uttrycka handlingar som pågår just nu i passiv?
- A) Preteritum
- B) Presens
- C) Perfekt
- D) Futurum II
- Vilken är den korrekta passiva formen av följande aktiv mening: „Der Lehrer korrigiert die Klassenarbeiten.”?
- A) „Die Klassenarbeiten werden korrigiert von dem Lehrer.”
- B) „Die Klassenarbeiten werden korrigiert.”
- C) „Die Klassenarbeiten sind korrigiert worden.”
- D) „Die Klassenarbeiten wurden korrigiert.”
- Vad används particip II för i passiv form?
- A) Att beskriva en framtida handling
- B) Att beskriva den avslutade handlingen
- C) Att beskriva pågående handlingar
- D) Att beskriva många handlingar
- Hur bildas passiv i futurum II?
- A) Med hjälpverbet „sein” och particip II
- B) Med hjälpverbet „werden” och particip II
- C) Med hjälpverbet „haben” och particip II
- D) Med hjälpverbet „möchten” och particip II
- Vilket av följande substantiv är korrekt i passiv mening: „Der Apfel _____”? (Fyll i med korrekt verb)
- A) wird gegessen
- B) wurde gegessen
- C) ist gegessen
- D) wird gegessen werden
- Vad är funktionen med att använda passiv i en text?
- A) Att fokusera på handlingen snarare än på den som utför den
- B) Att alltid använda subjektet
- C) Att alltid använda aktiv form
- D) Att undvika att skriva i första person
- Vilken av följande former är INTE en passiv form?
- A) „Es wird gegessen.”
- B) „Er aß den Kuchen.”
- C) „Die Schule wird geschlossen.”
- D) „Das Buch ist gelesen worden.”
- Vad säger källan om passiv form i ett tal?
- A) Den hör inte samman med meningsbyggnad
- B) Den är viktig för att fokusera på olika aspekter av handlingen
- C) Den får alltid verb i particip
- D) Den kan inte användas i samtal
Resonerande frågor
- Diskutera fördelarna med att använda passiv form i akademiska texter. Detta uppmanar elever att tänka kritiskt kring hur passiv form kan förbättra tydligheten och objektiviteten i texten.
- Ge exempel på situationer där passiv form är mer lämplig än aktiv form. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över språkanvändning och kontext.
- Hur kan användningen av passerande form förändra meningsbyggnaden i en text? Genom att svara på denna fråga visar eleverna sin förståelse för hur passiv form påverkar grammatik och stilistik.
- Vilka är de vanligaste felen elever gör när de använder passiv form? Här kan eleverna visa sin kännedom om typiska misstag och hur man kan undvika dem.
- Hur påverkar språkkunskap och kontext användningen av passiv form? Frågan syftar till att få eleverna att tänka på samband mellan språk och interaktion.
- I vilken mån anser du att passiv form är nödvändig för god kommunikation? Eleverna uppmanas att reflektera över relevansen av passiv form i olika kommunikationssituationer.
- Kan användningen av passiv form bidra till kulturella skillnader i kommunikation? Med denna fråga uppmuntras elever att se djupare på språkliga och kulturella kontexter.
- Hur skulle ni undervisa passiv form för en nybörjare? Denna fråga ger eleverna möjlighet att integrera sin förståelse av ämnet med pedagogiska perspektiv.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera. De resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera. Totalt kan eleverna få 30 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).