Hemläxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Kvinnolitteraturen i Sverige: Röster och Perspektiv
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Kvinnolitteratur: Litteratur som fokuserar på kvinnors perspektiv och erfarenheter.
- Identitet: En persons uppfattning om sig själv och sin plats i samhället.
- Sociala normer: Oskrivna regler och förväntningar i samhället som påverkar beteende.
- Jämlikhet: En strävan efter lika rättigheter och möjligheter för alla, oavsett kön, ras eller bakgrund.
- Perspektiv: En synvinkel eller en åsikt som grundar sig på en viss position eller erfarenhet.
Instuderingsfrågor
- Vilka författare diskuterades i samband med kvinnolitteraturens historia?
- Vilka teman är centrala i kvinnolitteraturen?
- Hur har kvinnolitteraturen förändrats över tid?
- Vad kan vi lära oss av att studera kvinnliga perspektiv i litteraturen?
- Vilka samhälleliga orättvisor belyser kvinnliga författare idag?
- Hur påverkar kvinnliga författares verk vår förståelse av identitet?
- Vilka stilistiska drag kännetecknar verken av kvinnliga författare som Lagerlöf och Wägner?
- Hur kan vi relatera teman från historisk kvinnolitteratur till nutida samhällsfrågor?
- Vad är ett exempel på hur en kvinnlig författare har bidragit till social förändring?
- Vilka känslor väckte läsningen av texterna hos dig som elev?
Skrivuppgift
Uppgift 1: Berättelse
Skriv en berättelse som fångar ett kvinnligt perspektiv på livet, inspirerad av de teman och stilar som diskuterats under lektionen. Berättelsen ska inkludera inslag av identitet, motstånd eller sociala frågor. Svarslängd: ca. 500 ord (En sida)
Uppgift 2: Analys
Välj ett textutdrag från en kvinnlig författare som diskuterats i klassen. Skriv en analys av texten och fokusera på språk, stil och teman. Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)
Uppgift 3: Reflektion
Skriva en reflektion kring kvinnolitteraturens betydelse idag. Hur återspeglas de teman vi diskuterat i moderna texter och media? Svarslängd: ca. 200 ord (En fjärdedel av en sida)
Varje elev ska vara beredd att läsa sin berättelse för klassen och diskutera de teman de utforskat.