En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Historia – Historiska källor och källkritik

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Historiska källor och källkritik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9: Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.

Kunskapskrav

Eleven ställer frågor till historiska källor och för enkla resonemang om vad källorna kan berätta om det förflutna samt om källornas relevans och trovärdighet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till historiska källor (15 min)

– Presentera vad en historisk källa är, med exempel som brev, fotografier och arkeologiska fynd.
– Diskutera källornas syften och betydelse i historiestudier.
– Förklara varför källkritik är viktigt i historieforskning.

Källkritiska metoder (15 min)

– Introducera grundläggande källkritiska frågor: Vem har skapat källan? När och varför skapades källan? Vad är syftet med källan?
– Genomför en gruppdiskussion där eleverna applicerar dessa frågor på en given källa.
– Sammanfatta diskussionens resultat och ge feedback.

Tolkning av källor i praktiken (10 min)

– Välj en specifik historisk källa (exempelvis ett brev från en historisk person).
– Låt eleverna arbeta i par för att tolka källan med hjälp av de källkritiska metoderna.
– Låt paren presentera sina tolkningar för hela klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna har lärt sig om källor och källkritik.
– Ställ öppna frågor för att stimulera reflektion kring hur källor påverkar vår förståelse av historia.
– Förbered eleverna för lektionens avslutande aktivitet.

Aktivitet

Eleverna ska analysera en historisk källa som de får dela i grupper. De ska svara på ett antal källkritiska frågor och presentera sina fynd. Målet är att förstå hur källor används och värderas inom historia.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

1. Vad är en historisk källa?
En historisk källa är en dokumentation från det förflutna, till exempel brev, dagböcker eller arkeologiska fynd.

2. Nämn tre typer av historiska källor.
Brev, fotografier och officiella dokument.

3. Varför är källkritik viktigt?
För att avgöra källornas trovärdighet och för att förstå hur de kan påverka vår tolkning av historiska händelser.

4. Ge ett exempel på en källkritisk fråga.
Vem har skapat källan och vad kan vara deras syfte?

5. Hur kan vi använda historiska källor i vår inlärning?
Genom att analysera och tolka dem för att få en djupare förståelse av det förflutna.

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (300–400 ord) där du väljer en historisk källa och analyserar den utifrån de källkritiska frågor som diskuterades under lektionen.

Fördjupningsuppgift

Genomför en djupgående analys av en vald historisk händelse och dess källmaterial. Redovisa resultatet som en presentation där du belyser hur olika källor ger olika perspektiv på samma händelse. Detta ger eleverna möjlighet att uppvisa kunskap på den högsta nivå.

Förslag för nästa lektion

Diskussionslektion om historiebruk

Föreslå att nästa lektion handlar om hur historia används i dagens samhälle, exempelvis i media och politik. Lektionen bör belysa hur olika aktörer använder historien för att legitimera sina åsikter och handlingar.

Det är relevant att förstå historiebruk i relation till källkritik, då det kan påverka vår syn på tidigare händelser och hur vi tolkar dem. Eleverna behöver formulera egna tankar om hur historiska källor kan förändras över tid och vad det innebär för vår förståelse av historien.

Förberedelser

– Välj och förbered historiska källor för lektionens aktivitet.
– Skapa gruppindelningar för analysmomentet.
– Förbered en presentation av viktigt källkritiskt material att dela med eleverna.