En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Psykologi 2b – Grupper och dess dynamik

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Psykologi 2b

Tema: Grupper och dess dynamik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för hur grupper fungerar och hur gruppdynamik, roller och normer påverkar individers beteende. Eleverna ska också lära sig om de processer som sker inom grupper och hur dessa kan påverka relationer och beslut.

Eleven kan beskriva grundläggande begrepp relaterade till gruppdynamik och förklara hur grupper påverkar individens beteende. Eleven kan också reflektera över sin egen roll inom grupper och hur normer och värderingar bildas där.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till grupper och grupptillhörighet (10 min)

  • Definiera vad grupper är och vilken betydelse de har för individer.
  • Diskutera olika typer av grupper, som primärgrupper (familj, vänner) och sekundärgrupper (arbetsgrupper, sportlag).
  • Engagera eleverna genom att fråga om deras egna erfarenheter av olika grupper.

Rollfördelning och normer i grupper (15 min)

  • Presentera begreppen roller och normer inom grupper.
  • Diskutera hur roller kan vara formella eller informella och hur de påverkar gruppens funktion.
  • Gå igenom hur normer skapas och förändras inom grupper, samt deras påverkan på gruppmedlemmarna.

Gruppdynamik och dess påverkan (15 min)

  • Förklara vad gruppdynamik innebär och hur detta påverkar gruppens beslutsfattande och samarbete.
  • Diskutera fenomen som grupptryck och hur det påverkar individers beteende och beslut.
  • Låt eleverna reflektera över sin egen erfarenhet av gruppdynamik och grupptryck.

Praktisk övning: Gruppdiskussion och rollspel (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika scenarier där gruppdynamik kan påverka beslut (exempelvis ledarskap, teamarbete, besvärliga beslut).
  • Låt dem diskutera sin strategi och agera ut sina scenarier.
  • Genomför en gemensam diskussion om vad de lärde sig från övningen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en reflekterande uppsats där de analyserar en specifik gruppupplevelse och hur gruppdynamik, normer och roller har spelat en roll. De ska diskutera vad som ledde till framgångar eller motgångar i grupparbetet och reflektera över hur de kan förbättra sin egen roll i framtida grupper.

Exit-ticket

  • Vilken insikt fick du om gruppdynamik under denna lektion?
  • Nämn en roll som du ofta tar i grupper – hur har detta påverkat gruppens arbete?
  • Hur kan vi använda våra insikter från gruppdynamik för att förbättra samarbeten?
  • Vad var mest intressant om normer och roller i grupper?
  • Vilken reflektion har du kring hur du hanterar konflikter i en grupp?