Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Romantiken och dess samhällskritik: Romantiska författare och deras samhällsreflektioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera romantisk litteratur och förstå hur denna litterära strömning reflekterar tidens sociala och kulturella förändringar.
Kunskapskrav:
Elven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära texter från romantiken och diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till romantiken (15 min)
- Presentera romantiken som en litterär rörelse som blommade ut under slutet av 1700-talet och framåt, med fokus på känslor, natur och individuella upplevelser.
- Diskutera centrala romantiska författare som Erik Axel Karlfeldt och deras verk, samt hur romantiken som rörelse skiljer sig från upplysningen.
- Ge exempel på typiska kännetecken i romantiska verk.
Samhällskritik i romantisk litteratur (15 min)
- Analysera hur romantiska författare behandlar teman som social ojämlikhet, kärlek och mänsklig kamp i sina verk.
- Diskutera hur dessa verk speglar och kritiserar det samhälle de skrivs i, inklusive frågor kring nationalism och identitet.
- Låt eleverna reflektera över vilka samhällsfrågor som fortfarande är aktuella idag.
Läsning och analys av textutdrag (10 min)
- Läs utvalda utdrag från romantiska verk i klassen, exempelvis från Karlfeldts poesi.
- Diskutera språk, stil och de centrala teman som presenteras i texterna.
- Be eleverna reflektera över hur dessa verk lyckas fånga tidens känslor och samhällsförhållanden.
Gruppdiskussion och presentation (10 min)
- Dela in klassen i grupper där varje grupp får i uppdrag att analysera ett specifikt romantiskt verk eller författare.
- Grupperna ska förbereda korta presentationer där de delar med sig av sina insikter och analyser av verket, inklusive teman och samhällsreflektioner.
- Låt grupperna presentera sina resultat för klassen.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en eget poem eller en kort reflektion inspirerad av romantiska teman. De uppmanas att inkludera känslor som beskrivs i romantiska verk, till exempel kärlek eller längtan, och utforska deras personliga upplevelser av dessa teman. Varje elev ska vara redo att läsa sin text för klassen och diskutera de teman de valde att utforska.
Exit-ticket
- Vilka insikter fick du om romantiken som litterär rörelse genom dagens lektion?
Svar: [Öppen fråga] - Nämn ett centralt tema i romantisk litteratur som du tyckte var intressant.
Svar: [Öppen fråga] - Hur skulle du beskriva romantikens inflytande på litteraturen idag?
Svar: [Öppen fråga] - Vilka känslor väcktes i dig av de lästa texterna, och varför?
Svar: [Öppen fråga]