Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: 1900-talets litteratur – Det moderna genombrottet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att läsa och analysera litterära verk från 1900-talet med fokus på det moderna genombrottet. Eleverna ska kunna koppla litterära teman till sin historiska och kulturella kontext samt applicera sin analys i diskussion och skriftlig produktion.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleven ska läsa och analysera litteratur från 1900-talet, särskilt verk som markerar det moderna genombrottet, samt förstå dess historiska och kulturella kontext.”
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära verk från olika tidsperioder. Eleven kan också diskutera och jämföra dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken författare är känd för sitt verk “Gösta Berlings saga”?
A) Hjalmar Söderberg
B) **Selma Lagerlöf**
C) Karin Boye
D) August Strindberg
2. Vad handlar Doktor Glas delvis om?
A) En berättelse om kärlek
B) **Ett moraliskt dilemma**
C) En historisk roman
D) En poetisk skildring av naturen
3. Vilket av följande teman är centralt i det moderna genombrottet?
A) **Identitet**
B) Mytologi
C) Romantisk kärlek
D) Övernaturliga händelser
4. Vad kännetecknar språket i litteratur från det moderna genombrottet?
A) Komplexa meningar
B) **Kritiska perspektiv på samhället**
C) Traditionella berättartekniker
D) En enkel och direkt stil
5. Vilket tema utforskas ofta i verk från det moderna genombrottet?
A) **Existentialism**
B) Medeltida tro
C) Naturens skönhet
D) Romantiska känslor
6. Vilken av följande författare är associerad med social kritik i sina verk?
A) **Hjalmar Söderberg**
B) Astrid Lindgren
C) Selma Lagerlöf
D) Karin Boye
7. Vilken litterär rörelse började i början av 1900-talet?
A) Romantiken
B) **Det moderna genombrottet**
C) Naturalismen
D) Symbolismen
8. Hur påverkade det moderna genombrottet synen på klass?
A) Det förstärkte hierarkier
B) **Det utmanade sociala normer**
C) Det var irrelevant
D) Det ignorerades helt
9. I vilket verk utforskas temat självmord?
A) **Doktor Glas**
B) Gösta Berlings saga
C) Här står jag
D) Skam
10. Vad var en av konsekvenserna av det moderna genombrottet för litteraturen?
A) Det blev mer traditionellt
B) **Det blev mer experimentellt**
C) Det slutade att vara relevant
D) Det blev mer religiöst
11. Hur påverkar samhällsförändringar litteraturen?
A) Det gör ingen skillnad
B) **Det ger nya teman och perspektiv**
C) Det begränsar författarnas kreativitet
D) Det förhindrar litterär utveckling
12. Vad kännetecknar många av de kvinnliga författarna under det moderna genombrottet?
A) De var ointressanta
B) **De utmanade könsnormer**
C) De fokuserade bara på hemmet
D) De skrev endast biografier
13. Vilket perspektiv kan man se i många verk från det moderna genombrottet?
A) Optimism
B) **Pessimism**
C) Romantik
D) Tro på traditioner
14. Vad var en central fråga i det moderna genombrottets litteratur?
A) Djurens rättigheter
B) **Samhällskritik**
C) Kulturell dominans
D) Marknadsekonomi
15. Vilket av följande verk representerar det moderna genombrottet?
A) **Gösta Berlings saga**
B) En komikers uppväxt
C) Pölsan och pillertrillaren
D) Kaxig och kärleksfull
Resonerande frågor
1. Vad betyder det moderna genombrottet för litteraturen i Sverige och hur kan det påverka vår syn på nutidens litteratur?
Syftet är att få eleverna att reflektera över litteraturens utveckling och dess relevans idag.
2. Hur skapar författare en känsla för tid och rum i sina verk, och varför är detta viktigt?
Denna fråga uppmuntrar till djupare analys av författartekniker och deras inverkan på läsarens upplevelse.
3. I vilken utsträckning anser du att litteratur från det moderna genombrottet fortfarande speglar våra samhällsproblem idag?
Eleverna får möjlighet att koppla historiska teman till moderna problemställningar, vilket visar på kritiskt tänkande.
4. Diskutera hur teman av identitet och social kritik manifesteras i det moderna genombrottets litteratur.
Frågan syftar till att få eleverna att utforska komplexiteten i olika teman och existerande samhällsfrågor.
5. Vilka skillnader finns det mellan manliga och kvinnliga författares skildringar av identitet under det moderna genombrottet?
Eleverna uppmanas att jämföra och kontrastera litterära perspektiv, vilket visar på djupare insikt och förståelse.
6. Hur skulle du beskriva stilen hos en författare från det moderna genombrottet och dess inverkan på deras budskap?
Denna fråga syftar till att få elever att tänka på form och innehåll i litteraturen.
7. Diskutera hur det moderna genombrottets litteratur kan påverka våra framtida förväntningar på litteratur.
Genom att diskutera framtiden uppmanas eleverna att se på litteraturens roll i ett långsiktigt perspektiv.
8. På vilket sätt kan personliga erfarenheter påverka tolkningen av litterära verk från det moderna genombrottet?
Elever uppmanas att tänka på subjektivitet i tolkning och analys, vilket kan leda till djupare förståelse av litteraturen.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 10 poäng. Varje resonerande fråga ger mellan 1 och 5 poäng beroende på djup och insikt i svaret.
För betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).