En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Svenska – Litteraturhistoria

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Litteraturhistoria

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera litterära verk i relation till deras historiska och samhälleliga kontext, samt att uppskatta hur olika litterära strömningar har påverkats av och påverkat sin tid.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Skönlitteraturens utveckling i relation till olika litterära strömningar och deras kännetecken.”

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna identifiera och jämföra olika litterära verk och deras teman, samt göra kopplingar till historiska och samhälleliga kontexter.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande verk kan kopplas till romantiken?
A) “1984” av George Orwell
B) “Frankenstein” av Mary Shelley
C) “Utvandrarna” av Vilhelm Moberg
D) “Stolthet och fördom” av Jane Austen
Rätt svar: B) “Frankenstein” av Mary Shelley

2. Vilken litterär strömning präglade slutet av 1800-talet och början av 1900-talet?
A) Realism
B) Modernism
C) Barock
D) Symbolism
Rätt svar: B) Modernism

3. Vem är känd som en framträdande författare inom romantiken?
A) August Strindberg
B) Gustaf Fröding
C) Esaias Tegnér
D) Karin Boye
Rätt svar: C) Esaias Tegnér

4. Vilken av följande faktorer påverkar litteraturen mest enligt sociologisk litteraturteori?
A) Författarens livserfarenheter
B) Samhällsekonomiska förhållanden
C) Litterära konventioner
D) Kulturella värderingar
Rätt svar: B) Samhällsekonomiska förhållanden

5. Vilket tema är vanligt i verk från realismen?
A) Det övernaturliga
B) Individens inre liv
C) Samhällskritik
D) Drömmar och fantasi
Rätt svar: C) Samhällskritik

6. Vilken litterär strömning karakteriseras av en betoning på individualism och subjektivitet?
A) Naturalism
B) Modernism
C) Romantik
D) Realism
Rätt svar: C) Romantik

7. Vilket verk anses vara en klassiker inom modernismen?
A) “Den gudomliga komedin”
B) “Ett dockhem” av Henrik Ibsen
C) “Processen” av Franz Kafka
D) “Den stora Gatsby” av F. Scott Fitzgerald
Rätt svar: C) “Processen” av Franz Kafka

8. Vad kännetecknar litteraturen under perioden barock?
A) Fokus på folket
B) Storslagna språk och metaforer
C) Enkla och direkta berättelser
D) Experimenterande former
Rätt svar: B) Storslagna språk och metaforer

9. Vem skrev “Kallocain” och vilket litterärt tema är centralt i verket?
A) Karin Boye, dystopi
B) Hjalmar Söderberg, existentialism
C) Aldous Huxley, teknologisk kritik
D) George Orwell, övervakning
Rätt svar: A) Karin Boye, dystopi

10. Vilken period fokuserar på vetenskap och rationalitet som viktiga teman i litteraturen?
A) Renässansen
B) Upplysningen
C) Romantiken
D) Barocken
Rätt svar: B) Upplysningen

11. Vilket kännetecken är vanligt i skräcklitteratur?
A) Ljus och glädje
B) Övernaturliga inslag
C) Samhällskritik
D) Romantiska känslor
Rätt svar: B) Övernaturliga inslag

12. Vilken av följande författare är känd för att skriva i naturalismen?
A) Emile Zola
B) Virginia Woolf
C) Mark Twain
D) T.S. Eliot
Rätt svar: A) Emile Zola

13. Vilket verk behandlar teman som klasskillnader och familjerelationer?
A) “Stolthet och fördom”
B) “1984”
C) “Brott och straff”
D) “En sunkig historia”
Rätt svar: A) “Stolthet och fördom”

14. Vad är ett vanligt tema i romantiska verk?
A) Kollektivism
B) Natur och känslor
C) Sociala konventioner
D) Historisk dokumentation
Rätt svar: B) Natur och känslor

15. Vem är författaren bakom “Mina drömmar”?
A) Karin Boye
B) Hjalmar Söderberg
C) Selma Lagerlöf
D) Dagnys Jannson
Rätt svar: C) Selma Lagerlöf

Resonerande frågor

1. Hur påverkar historisk kontext tolkningen av litterära verk?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera hur samhällsförhållanden påverkar litteraturens teman och språk.

2. På vilket sätt kan litteraturen fungera som en spegel av samhället?
Frågan bjuder in till diskussion kring litteraturens roll i att reflektera och forma sociala normer och värderingar.

3. Vilka skillnader finns mellan olika litterära strömningar och deras sätt att hantera teman som kärlek och död?
Genom att jämföra strömningar får eleverna möjlighet att redogöra för och analysera litteraturhistoriska förändringar.

4. Hur skulle diskussionen kring ett specifikt verk kunna se ut i klassrummet?
Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt kring både litterära och didaktiska aspekter av verkets innehåll.

5. Vilka litterära verk skulle ni säga är mest relevant för dagens samhälle?
Genom att koppla litteratur till samtiden ger detta eleverna utrymme att reflektera över litteraturens fortsatta relevans.

6. Hur kan en djupare förståelse av litterära strömningar berika vår läsning av nutida verk?
Eleverna har möjlighet att diskutera hur kunskap om litterär historia kan påverka deras läsupplevelse och analysförmåga.

7. Vad anser ni om den kritik som finns mot litterära verk och deras framställningar av olika samhällsgrupper?
Frågan öppnar för reflektion över representation och maktstrukturer i litteraturen, vilket är viktigt för kritisk analys.

8. Ge exempel på hur ett litterärt verk har påverkat samhället.
Genom att koppla litteratur och samhälle kan eleverna visa djupare förståelse för litteraturens roll som aktiv agent i påverkansprocesser.

Bedömning

Faktafrågor ger maximalt 15 poäng och måste delges minst 8 poäng för E. Resonerande frågor ger maximalt 8 poäng, där minst 3 poäng måste komma från dessa för betyg C och 5 poäng för betyg A. Totalt krävs 18 poäng för A-nivå.