Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Kraft- och värmeteknik 1
Tema: Förbränningsteknik och energiutvinning
Syfte
Syftet med detta prov är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för förbränningstekniker och energiutvinning. Provet kommer att mäta elevernas förmåga att beskriva och analysera olika bränsletyper samt att reflektera över miljöpåverkan och effektivitet i energiproduktion.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en förståelse för förbränningens process och hur energi utvinns från olika bränslen, inklusive fossila bränslen och förnyelsebara energikällor. Eleverna ska också lära sig om förbränningens miljöpåverkan och effektivitet.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva hur förbränning fungerar, ge exempel på olika typer av bränslen och analysera deras energiinnehåll och miljöpåverkan. Eleven kan också reflektera över hur effektivitet i energiproduktion kan förbättras.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är förbränning?
A) En process där inget energi omvandlas
B) En kemisk reaktion som frigör energi
**C)** En process där bränsle reagerar med syre
D) En form av energibesparing
2. Vilket av följande är ett fossilt bränsle?
A) Solenergi
B) Vindkraft
C) Biogas
**D)** Olja
3. Vad är en nackdel med fossila bränslen?
A) De är förnybara
B) De har hög effektivitet
C) De bidrar till växthuseffekten
**D)** De är dyra
4. Vilken typ av energi kan utvinnas från biomassa?
**A)** Termisk energi
B) Kinetisk energi
C) Potentiell energi
D) Elektrisk energi
5. Vad innebär ofullständig förbränning?
A) Ingen energi frigörs
B) Bränslet förbränns helt
C) Energiutvinning är maximal
**D)** Det producerar sot och andra biprodukter
6. Vilket av följande är en förnyelsebar energikälla?
A) Kol
B) Naturgas
**C)** Vindkraft
D) Olja
7. Vilken gas är en biprodukt av förbränning av fossila bränslen?
A) Syre
B) Koldioxid
C) Väte
**D)** Kväve
8. Vad kan göras för att förbättra effektiviteten i energiproduktion?
A) Öka användningen av fossila bränslen
B) Minska teknologisk utveckling
C) Förbättra teknik för energiutvinning
**D)** Minska energiförbrukningen
9. Vad är en fördel med att använda solenergi?
A) Det är fossilt
B) Hög miljöpåverkan
C) Dyra att installera
**D)** Förnyelsebar och miljövänlig
10. Vilka huvudkomponenter ingår i en förbränningsmotor?
A) Chassin och däck
B) Bränsle och luft
**C)** Kolvar och tändstift
D) Batteri och generator
11. Vad mäts i kilojoule (kJ)?
A) Temperatur
**B)** Energi
C) Tryck
D) Hastighet
12. Hur påverkar förbränning av fossila bränslen klimatet?
A) Förbättrar ozonlagret
**B)** Bidrar till global uppvärmning
C) Minskar växthusgaser
D) Stabiliserar vädret
13. Vad är en viktig metod för att minska miljöpåverkan från förbränning?
A) Öka fossilt bränslebruk
B) Förbise teknologisk innovation
**C)** Använda reningssystem
D) Minska användningen av förnyelsebara källor
14. Vad kallas den energi som frigörs vid förbränning?
A) Kinetisk energi
B) Potentiell energi
C) Termisk energi
**D)** Kemisk energi
15. Vad innebär livscykelanalyser av bränslen?
A) Kostnad av bränsle
B) Endast produktion av bränsle
C) Endast användning av bränsle
**D)** Bedömning av miljöpåverkan under hela livscykeln
Resonerande frågor
1. Beskriv hur förbränningens process fungerar och ge exempel på kemiska reaktioner.
Syftet är att testa elevernas förmåga att detaljerat beskriva tekniska processer.
2. Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan olika typer av bränslen och deras påverkan på miljön?
Eleverna ges möjlighet att analysera och sätta in olika bränslen i ett större sammanhang.
3. Reflektera över hur effektiviteten i energiproduktion kan förbättras i framtiden.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt och formulera sina egna idéer för förbättringar.
4. Hur kan framtida innovationer inom bränsle- och energiteknik bidra till att minska koldioxidutsläpp?
Frågan syftar till att låta eleverna utforska potentiella lösningar på aktuella miljöproblem.
5. Analysera för- och nackdelar med att använda fossila bränslen i dagens samhälle.
Eleverna ges en plattform för att diskutera och reflektera över aktuella energival.
6. På vilket sätt påverkar bränslens livscykel dess miljöpåverkan?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka holistiskt kring bränslens påverkan.
7. Jämför effektiviteten mellan förnyelsebara och fossila bränslen.
Eleverna ges möjlighet att skapa samband och analyser kring effektivitet och hållbarhet.
8. Vilka teknologiska framsteg skulle du föreslå för att minska miljöpåverkan från förbränningsteknik?
Frågan uppmanar eleverna att tänka innovativt och föreslå egna lösningar på miljöutmaningar.
Bedömning
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng kan erhållas.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng kan erhållas.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).