Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Realismen och naturalismen: Sociala frågor och litterära strömningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för realismens och naturalismens litterära kännetecken samt deras förmåga att analysera hur dessa litteraturströmmar speglar och problematiserar sociala frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska läsa och analysera litteratur från realismens och naturalismens epoker, förstå deras kännetecken och hur de speglar sociala frågor och samhällsförhållanden.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära verk från realism och naturalism och diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.
Prov
Faktafrågor
1. Vem anses vara en central författare inom naturalismen?
- A. Alfhild Agrell
- B. **Émile Zola**
- C. Selma Lagerlöf
- D. Karin Boye
2. Vilket tema är vanligt förekommande i realistisk litteratur?
- A. Magiska element
- B. **Social ojämlikhet**
- C. Romantiska hjältar
- D. Fantastiska äventyr
3. Vad kännetecknar naturalismen som litterär strömning?
- A. **Detaljerad skildring av verkligheten**
- B. Känslomässig överdrift
- C. Idealiserade karaktärer
- D. Magiska inslag
4. Vad var en viktig social fråga under realismens tid?
- A. Teknologisk utveckling
- B. **Klasskamp**
- C. Nya religioner
- D. Kolonisation
5. Vilket av följande verk är skrivet av August Strindberg?
- A. **Fröken Julie**
- B. Germinal
- C. Norrland
- D. Midsommarnattsdröm
6. Hur påverkade romantiken realismens och naturalismens framväxt?
- A. De inspirerade till idealisering
- B. **De var en reaktion mot romantiska ideal**
- C. De gjorde litteraturen mer komplex
- D. De skapade ett mer svårtolkat språk
7. Vilket av följande ämnen är typiskt för naturalistisk litteratur?
- A. **Livsvillkor och sociala orättvisor**
- B. Religiösa uppenbarelser
- C. Utomjordiska varelser
- D. Heroiska krigshistorier
8. Vad karaktäriserar språket i realistiska verk?
- A. Poetik och metaforer
- B. **Klarhet och enkelhet**
- C. Komplex och metaforisk
- D. Traditionell och gammaldags
9. Vad syftade naturalismen till att åstadkomma i litteraturen?
- A. **Att skildra livet som det verkligen var**
- B. Att drömma sig bort från verkligheten
- C. Att hylla de starka karaktärerna
- D. Att förklara magiska händelser
10. Vilken av följande teman anses vara centralt för realistisk litteratur?
- A. Fantasivärldar
- B. **Social kritik**
- C. Historiska berättelser
- D. Kärlekshistorier
11. Vilken funktion hade litteraturen under realismens och naturalismens tid?
- A. Att underhålla
- B. **Att kritisera samhället**
- C. Att förmedla djupa känslor
- D. Att sprida religiösa budskap
12. Vad betecknar termen “realism” i litteraturen?
- A. **En strävan att återspegla verkligheten**
- B. En romantisering av livet
- C. En fokus på drömmar
- D. En djup psykologisk analys
13. Vilken känsla förmedlades ofta i naturalistiska verk?
- A. Lycka
- B. **Pessimism**
- C. Romantik
- D. Humor
14. Vilken typ av karaktärer är vanliga i realistiska verk?
- A. Superhjältar
- B. **Vanliga människor med riktiga problem**
- C. Historiska personligheter
- D. Mytologiska figurer
15. Vem av följande författare är känd för att ha skrivit om sociala frågor?
- A. **Émile Zola**
- B. Hjalmar Söderberg
- C. Pär Lagerkvist
- D. Vilhelm Moberg
Resonerande frågor
1. Hur skulle du beskriva realismens och naturalismens påverkan på dagens litteratur? (Syfte: Att utvärdera elevernas förmåga att koppla historiska strömningar till nutiden.)
2. På vilket sätt belyser litteraturen sociala frågor på ett effektivt sätt? (Syfte: Att få eleverna att reflektera över litteraturens funktion och dess samhällskritik.)
3. Vilka skillnader ser du mellan realistisk och naturalistisk litteratur i termer av teman och karaktärer? (Syfte: Att bedöma elevernas analytiska förmåga inom litterära aspekter.)
4. Diskutera hur språk och stil i realistiska och naturalistiska verk påverkar läsarens upplevelse. (Syfte: Att undersöka elevernas förmåga att analysera språkliga element.)
5. Hur kan man använda litteratur för att förstå och diskutera aktuella sociala frågor? (Syfte: Att engagera eleverna i en diskussion kopplad till samtiden.)
6. Vilka litterära element tycker du är mest effektiva i att framhäva sociala teman? (Syfte: Att utvärdera elevernas förmåga att identifiera litterära tekniker.)
7. Hur har litterära strömningar påverkat din egen syn på samhället? (Syfte: Att stimulera personlig reflektion och kritiskt tänkande.)
8. Vilka utmaningar kan författare möta när de skildrar sociala frågor i sina verk? (Syfte: Att få eleverna att tänka på de kreativa och etiska aspekterna av författarskap.)
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng var och resonerande frågor ger 3 poäng var.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (med minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för betyget A minst 18 poäng (med minst 5 poäng från de resonerande frågorna).