Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Tyska 5 – Böjning och användning av prepositioner






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 5

Tema: Böjning och användning av prepositioner

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse och tillämpning av prepositioner i tyskan, inklusive deras böjningar och användning i olika kontexter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på prepositioner i tyskan, deras olika typer och böjningar, samt deras användning i meningar. Eleverna kommer att lära sig hur prepositioner påverkar kasus och hur de korrekt används för att ge mer information i språket.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda prepositioner i olika kontexter och förstår deras påverkan på meningsbyggnad.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är funktionen av en preposition?
A) Att ange relationer mellan substantiv eller pronomen
B) Att beskriva känslor
C) Att definiera subjekt
D) Att bestämma tempus

2. Vilken preposition används med dativ?
A) für
B) mit
C) trotz
D) ohne

3. Vad påverkar prepositionerna i en mening?
A) Subjektets number
B) Ordföljden
C) Verbets böjning
D) Pronomenets typ

4. Vilken av följande meningar är korrekt?
A) Ich gehe durch das Park.
B) Ich gehe ins Kino für einen Film.
C) Ich bin mit meinen Freunden.
D) Ich habe das Buch auf dem Tisch gelegt.

5. Vad sker när en preposition används felaktigt?
A) Inga meningsändringar
B) Förändring av meningsbyggnaden
C) Förbise regler
D) Extra information

6. Vilken preposition används med ackusativ?
A) trotz
B) mit
C) für
D) aus

7. Vilken preposition skulle användas i meningen “Jag är intresserad av…”?
A) für
B) an
C) in
D) mit

8. Vad betyder prepositionen “über”?
A) med
B) för
C) över
D) till

9. Vilken preposition relaterar till plats?
A) nach
B) aus
C) an
D) ohne

10. Höger eller vänster? Vilken preposition används?
A) neben
B) über
C) unter
D) an

11. Hur böjs prepositionen “trotz”?
A) med dativ
B) med genitiv
C) med ackusativ
D) ingen böjning

12. Vilken preposition används för tid?
A) für
B) an
C) durch
D) mit

13. Vad används prepositioner för?
A) Att uttrycka känslor
B) Att markera tid och plats
C) Att beskriva människor
D) Att ge exempel

14. Ge ett exempel på en mening med en preposition.
A) Jag springer.
B) Hon går hem.
C) De sitter på stolen.
D) Vi äter middag.

15. Vilken typ av preposition är “mit”?
A) Tidspreposition
B) Rumspreposition
C) Sättspostition
D) Inga av ovanstående

Resonerande frågor

1. Diskutera varför korrekt användning av prepositioner är viktig i kommunikation.
Syftet är att få eleverna att reflektera över betydelsen av språkets struktur.

2. Ge exempel på hur en felaktigt använd preposition skulle kunna förändra meningen.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att analysera språkliga nyanser.

3. Förklara hur prepositioner kan påverka den grammatiska strukturen i en mening.
Denna fråga hjälper till att visa elevernas djupare förståelse för språket.

4. Diskutera skillnaden mellan rumsprepositioner och tidsprepositioner.
Frågan syftar till att uppmana eleverna att jämföra och kontrastera olika prepositionstyper.

5. Beskriv hur du kan använda prepositioner för att förbättra dina skriftliga färdigheter.
Denna fråga fokuserar på hur språket kan utvecklas i praktiken.

6. Argumentera för vikten av att kunna böja prepositioner korrekt i olika sammanhang.
Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt och formulera sina tankar.

7. Reflektera över hur du använder prepositioner i ditt modersmål jämfört med tyskan.
Syftet är att undersöka språkliga skillnader och likheter.

8. Hur förändras betydelsen av en mening när prepositioner tas bort?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att förstå och analysera språkets konstruktionsbitar.

Bedömning

Faktafrågor: 15 poäng möjliga
Resonerande frågor: 8 poäng möjliga
Minimi poäng för E: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
Minimi poäng för C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
Minimi poäng för A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)



Modern Tillbaka-knapp