Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Drama, Musik och Dans
Tema: Från manus till föreställning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Denna lektion ska ge eleverna möjlighet att bearbeta och finslipa sina berättelser inför en föreställning. Genom att strukturera sina manus, arbeta med scener och lära sig om hur man presenterar en berättelse för en publik, ska eleverna utveckla sin förmåga att kommunicera och uttrycka sig genom olika estetiska former.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna delta aktivt i skapande processer och framföra sin berättelse för en publik, samt visa förståelse för hur man kan arbeta med manus, regi och dramatiska uttryck.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till föreställningens struktur (10 min)
• Förklara för eleverna vad som menas med en föreställning och vilka delar som är viktiga (exempelvis: handling, karaktärer, dialog, musik och dans).
• Diskutera vad som händer i en berättelse: Introduktion, konflikt, och lösning. Använd deras egna berättelser som exempel.
• Ställ frågor som: Vilka delar av er berättelse tycker ni är viktigast?
Gå igenom manusbearbetning (15 min)
• Låt varje grupp gå igenom sina manus och göra eventuella justeringar för att få det att flyta bättre.
• Uppmuntra dem att fundera på hur dialogerna kan förbättras och hur musiken och dansen kan integreras i berättelsen.
• Ge stöd och exempel på hur man kan förenkla eller förtydliga en scen.
Övning av berättelser med fokus på presentation (15 min)
• Låt grupperna öva på sina berättelser med särskilt fokus på att framföra dem som en presentation för en publik.
• Ge vägledning om hur man kan arbeta med röst och kroppsspråk för att förstärka uttryck och känslor i berättelsen.
• Ge feedback för att hjälpa dem att förbättra sina framträdanden, exempelvis att vara tydlig i talet och aktivt engagera publiken.
Gruppdiskussion och reflektion (10 min)
• Efter övningarna, samla grupperna för att diskutera hur det kändes att öva framför andra.
• Ställ frågor som: Vad var utmanande? Vad tyckte ni var bra med er berättelse? Hur kan ni stödja varandra i gruppen?
Aktivitet
Eleverna ska i sina grupper öva och förbereda sina föreställningar genom att finslipa sina manus och arbetssätt. De ska få tid att arbeta på att skapa en engagerande presentation som inkluderar dans och musik.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad har ni lärt er om att förbereda en föreställning? (Svar: Reflektion kring lärdomar)
• Hur kände ni att samarbetet i gruppen gick? (Svar: Beskrivning av samarbete)
• Vilka detaljer i er berättelse vill ni fokusera mer på under nästa övning? (Svar: Specifika delar av berättelsen)
• Hur kan ni använda musik och dans för att förstärka berättelsen? (Svar: Reflektion kring musikanvändning)
• Vad ser ni fram emot mest med att framföra förklassen? (Svar: Personliga förväntningar och tankar)
Hemläxa
Eleverna ska förbereda sig för sin föreställning genom att tänka över vilket budskap de vill förmedla med sin berättelse och skriva ner några meningar om hur de planerar att göra det (4-6 meningar).
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få möjlighet att arbeta med att skapa en programförklaring till sin föreställning där de förklarar temat, karaktärerna och vad publiken kan förvänta sig. De kan till exempel designa affischer eller programblad med bilder och text kring sin berättelse.
Förslag för nästa lektion
Generalrepetitioner inför föreställning
I nästa lektion kan fokus ligga på att genomföra generalrepetitioner av berättelserna. Eleverna kommer att få möjlighet att öva på hela föreställningen som en enhet och se till att alla delar fungerar tillsammans, inklusive rekvisita, kostymer och musik.
Detta förslag är relevant då det förbereder eleverna för att framföra sin berättelse inför en publik och gör dem medvetna om detaljerna som påverkar helhetsintrycket. Kunskapskravet relateras till att delta i dramatik och genomföra en presentation.
Förberedelser
• Samla rekvisita och material som behövs för presentationerna.
• Förbereda utrymmet för att efterlikna en scen för föreställningen.
• Ha ljud- och musikinstrument redo för de olika berättelserna.