En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Engelska 6 – Hållbarhet och teknologiska lösningar

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Hållbarhet och teknologiska lösningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur teknologiska innovationer och lösningar kan bidra till hållbar utveckling. Fokus ligger på hur ny teknik inom områden som energi, transport och avfallshantering kan hjälpa till att minska miljöpåverkan.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och diskutera hur teknologiska lösningar kan påverka hållbar utveckling och ge exempel på innovationer som stödjer hållbara metoder.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till teknologiska lösningar för hållbarhet (10 min)

• Presentera varför teknologi är central i kampen för hållbar utveckling.
• Diskutera exempel på aktuella teknologiska lösningar inom hållbarhet, såsom förnybar energi, smarta hem och elbilar.

Genomgång av effektiva teknologier (15 min)

• Gå igenom specifika teknologier, som solpaneler, vindkraftverk och energieffektiva apparater och hur de fungerar.
• Diskutera fördelarna med dessa teknologier, inklusive Minskning av koldioxidutsläpp och besparing av resurser.
• Använd visuella hjälpmedel, som diagram och bilder, för att illustrera teknologierna och deras effekter.

Gruppdiskussion: Framtidens teknologier (15 min)

• Dela in klassen i grupper och be dem brainstorma idéer om framtida teknologiska lösningar för att hantera hållbarhetsutmaningar.
• Låt grupperna diskutera och ge exempel på innovativa idéer, såsom biologiskt nedbrytbara material eller avancerade vattenreningssystem.
• Samla insikterna och diskutera dem gemensamt.

Presentationer av gruppdiskussioner (5 min)

• Låt varje grupp presentera sina idéer om framtida teknologier och hur dessa skulle kunna bidra till hållbar utveckling.
• Ge återkoppling och diskussion kring deras förslag.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta lektionens avsnitt och ställ frågor som: “Vilka insikter har ni fått om teknologi och dess roll i hållbarhet?”

Aktivitet

Be eleverna skriva en reflekterande text (200-300 ord) om en teknologisk lösning de anser vara betydelsefull i kampen för hållbarhet. Diskutera dess funktion, fördelar och eventuella begränsningar.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

• Varför är teknologi viktig för hållbar utveckling?
Svar: Den möjliggör innovativa lösningar för att minska miljöpåverkan och förbättra resursanvändning.
• Ge exempel på en teknologi som bidrar till hållbarhet.
Svar: Solpaneler, vindkraftverk eller elektriska fordon.
• Hur kan teknologiska lösningar påverka vår livsstil?
Svar: De kan göra våra val mer hållbara, t.ex. genom att erbjuda energieffektiva apparater.
• Vilka utmaningar kan uppstå i implementeringen av nya teknologier?
Svar: Höga initiala kostnader, motstånd från traditionella industrier, eller brist på infrastruktur.
• Hur kan individer stödja användningen av hållbar teknologi?
Svar: Genom att välja hållbara produkter, delta i program eller investera i grön teknik.

Hemläxa

Skriv en text (300-400 ord) där ni väljer en specifik teknologi relaterad till hållbarhet och diskuterar dess inverkan på miljön och samhället, samt eventuella framtida utvecklingsmöjligheter.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska genomföra en djupgående studie av en specifik teknologisk innovation och undersöka dess inverkan på hållbar utveckling. Uppsatsen ska vara (1200-1500 ord) och innehålla en analys av teknologi, dess tillämpningar, fördelar och begränsningar.

Förslag för nästa lektion

Tema: Hållbarhet och politik
Den kommande lektionen kan fokusera på hur politiska beslut påverkar hållbarhetsinitiativ och miljöskydd. Diskussionen kan även handla om hur medborgarengagemang och aktivism kan driva politiska förändringar.
Det är viktigt att förstå hur politik och samhällsengagemang samverkar i skapandet av en hållbar framtid, och hur individers röster kan göra skillnad i den politiska processen.

Förberedelser

• Samla in exempel på teknologiska lösningar och deras effekter.
• Förbereda visuella hjälpmedel kopplade till innovationer inom hållbarhet.
• Organisera diskussionsfrågor för att stimulera reflektion och analys.