Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Media, identitet och aktivism
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om hur media används som ett verktyg för aktivism och hur det påverkar identitet och samhällsförändring. Fokus ligger på att analysera aktuella sociala rörelser och hur dessa använder olika medier för att sprida sina budskap.
Kunskapskrav
Eleven kan reflektera över och diskutera hur media används i aktivism och vilken påverkan detta har på identitet och social förändring. Eleven kan också ge exempel på specifika rörelser och deras mediestrategier.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till aktivism och media (10 min)
• Presentera begreppet aktivism och diskutera dess syften och mål.
• Förklara hur media kan fungera som ett verktyg för aktivister att sprida sina budskap och mobilisera stöd.
Exempel på sociala rörelser (15 min)
• Gå igenom exempel på aktuella och historiska sociala rörelser (såsom Black Lives Matter, Fridays for Future, #MeToo).
• Analysera hur dessa rörelser använder olika medier (sociala medier, film, kampanjer) för att nå ut till sin publik och engagera samhällelig förändring.
• Visa exempel på virala taggar eller kampanjer för att illustrera aktörernas strategier.
Gruppdiskussion: Media och identitet i aktivism (15 min)
• Dela in klassen i grupper och be dem diskutera hur aktivism påverkar individers identitet och hur delaktighet i en rörelse kan förändra ens självbild.
• Ställ frågor som: “Hur kan deltagande i en social rörelse stärka eller förändra er identitet?” och “Vilka medier har påverkat er syn på sociala frågor?”
• Samla insikterna och dela dem i helklass.
Presentationer av gruppdiskussioner (5 min)
• Låt varje grupp kort presentera sina insikter om hur media och aktivism interagerar i identitetsprocessen.
• Ge återkoppling och diskutera gemensamma teman.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta lektionens huvudpunkter och ställ frågor för reflektion till eleverna, exempelvis “Vad har ni lärt er om sambandet mellan media, identitet och aktivism?”
Aktivitet
Be eleverna skriva en reflekterande text (200-300 ord) där de analyserar en specifik social rörelse och hur den har använt medier för att påverka identitet och samhälle. De ska inkludera exempel på mediestrategier och diskutera dess effekter.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
• Vad betyder aktivism?
◦ Svar: Aktivism innebär att agera för att åstadkomma förändring i samhället, ofta genom organisering och mobilisering för sociala frågor.
• Hur kan media fungera som ett verktyg för aktivism?
◦ Svar: Genom att sprida information, mobilisera stöd och ge en röst till marginaliserade grupper.
• Ge exempel på en social rörelse som har påverkat samhället.
◦ Svar: Black Lives Matter eller Fridays for Future.
• Hur kan aktivism påverka individers identitet?
◦ Svar: Deltagande i aktivism kan stärka en känsla av tillhörighet och ge en tydligare identitet kopplad till specifika värderingar eller mål.
• Varför är det viktigt att vara medveten om mediers roll i aktivism?
◦ Svar: För att förstå hur information sprids, hur representationer formas och hur dessa påverkar offentliga åsikter och social förändring.
Hemläxa
Skriv en text (300-400 ord) där ni utforskar en specifik social rörelse och analyserar hur den har använt media för att påverka opinionen. Diskutera också vilka identiteter eller grupper som rörelsen främjar och hur detta påverkar samhället.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en social rörelse och genomföra en djupgående analys av dess användning av medier och dess påverkan på identitet och samhälle. Uppsatsen ska vara (1200-1500 ord) och inkludera insamling och analys av data, intervjuer eller en kritisk diskussion av mediestrategier.
Förslag för nästa lektion
Tema: Kulturell förändring genom aktivism
Den kommande lektionen kan fokusera på hur aktivism kan leda till kulturell förändring genom att utmana och omdefiniera normer och värderingar. Diskutera exempel på kulturella förändringar som har åstadkommits genom medveten aktivism.
Detta tema är viktigt för att ge eleverna en djupare förståelse för hur aktivism inte bara påverkar politik utan också kulturella paradigm, och hur individuella och kollektiva insatser kan leda till samhällelig förändring.
Förberedelser
• Samla exempel och material som illustrerar sambandet mellan aktivism och media.
• Förbereda visuella hjälpmedel kopplade till sociala rörelser och deras mediestrategier.
• Organisera diskussionsfrågor för att stimulera kritiskt tänkande och engagemang.