En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Geografi 1 – Hållbar utveckling och individuellt ansvar

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 1
Tema: Hållbar utveckling och individuellt ansvar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla begreppet hållbar utveckling och hur individuella val och livsstilar påverkar miljön och klimatet. Fokus kommer att ligga på hur eleverna kan bidra till en mer hållbar framtid genom medvetna val i sin vardag.

Kunskapskrav

Eleven kan förklara begreppet hållbar utveckling och ge exempel på hur individuella val och handlingar påverkar miljön och klimatet. Eleven kan också diskutera och analysera hur hållbarhetsfrågor kan integreras i olika aspekter av livet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbar utveckling (15 min)

• Presentera vad hållbar utveckling innebär och varför det är viktigt att integrera detta i vår vardag.
• Diskutera de tre pelarna av hållbar utveckling: ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Använd exempel för att illustrera varje pelare.

Individuellt ansvar i hållbar utveckling (20 min)

• Diskutera hur individuella val inom områden som mat, transporter, energi och konsumtion bidrar till hållbar utveckling.
• Använd konkreta exempel för att visa skillnader mellan hög och låg miljöpåverkan i vardagliga aktiviteter.

Reflektion och diskussion (10 min)

• Låt eleverna diskutera i små grupper vilka områden de kan påverka i sina egna liv för att bidra till en mer hållbar utveckling.
• Be grupperna dela sina tankar med klassen och lyft fram konkreta och genomförbara förslag.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

• Sammanfatta lektionens huvudpunkter och betona vikten av individuella handlingar i den större bilden av hållbar utveckling.

Aktivitet

Eleverna ska göra en personlig hållbarhetsplan som beskriver tre specifika åtgärder de kan vidta i sin vardag för att bli mer hållbara. De ska också ange hur de tänker följa upp och utvärdera sina åtgärder.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

• Vad betyder hållbar utveckling för dig? (Öppen fråga, svar kan variera)
• Nämn ett område i ditt liv där du tycker att du kan göra förbättringar för att bli mer hållbar. (Exempel kan vara kost, transporter)
• Vilka tre pelare av hållbar utveckling diskuterade vi? (Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet)
• Ge ett exempel på hur ett individuellt val kan påverka klimatet. (T.ex. val av transportmedel)
• Varför är det viktigt att tänka på hållbarhet i vårt dagliga liv? (För att minska vår negativa påverkan på miljön)

Hemläxa

Skriv en personlig reflektion om 300 ord där du beskriver hur du planerar att implementera hållbarhetsåtgärder i din vardag. Reflektera över både hinder och möjligheter.

Fördjupningsuppgift

Eleven ska välja ett specifikt område inom hållbar utveckling (t.ex. avfallshantering, matproduktion) och göra en djupgående analys av dess nuvarande situation och potentiella förbättringar. Analysen ska koppla individuella val till större global påverkan och ge förslag på konkreta åtgärder.

Förslag för nästa lektion

Klimaatpolitiska beslut och deras konsekvenser
I nästa lektion kommer fokus att ligga på de politiska beslut som fattas för att hantera klimatförändringar och deras effekter på samhälle och miljö. Eleverna kommer att titta på olika politiska initiativ och analys av deras konsekvenser lokalt, nationellt och globalt. Denna lektion är relevant eftersom den ger eleverna förståelse för hur beslut på olika nivåer kan påverka klimatet och hur de som medborgare kan påverka dessa beslut.

Förberedelser

• Samla exempel på hållbara livsstilar och åtgärder.
• Förbereda information om klimatpolitiska beslut och dess konsekvenser.
• Planera resurser och material för att stödja grupdiskussioner.