En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Geografi 1 – Klimatförändringar och deras påverkan på livsmiljöer

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 1
Tema: Klimatförändringar och deras påverkan på livsmiljöer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla jordens klimat och klimatförändringars variation och föränderlighet över olika tidsperspektiv. Eleverna ska få kunskap om klimatförändringens konsekvenser för naturlandskapet, samhällsutvecklingen och människors livsvillkor, både lokalt och globalt, samt förstå vattnets betydelse och dess fördelning och kretslopp.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och ge exempel på hur klimatet påverkar livsmiljöer och kan förklara de geografiska och sociala konsekvenserna av klimatförändringar. Eleven kan också använda geografiska begrepp och källor för att analysera och diskutera frågorna som rör klimatförändring och hållbar utveckling.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till klimatförändringar (15 min)

• Presentera vad klimatförändringar är, vad som orsakar dem och vilka trender man kan se idag.
• Använd diagram och grafer som visar temperatur- och koldioxidförändringar över tid.
• Diskutera de potentiella globala effekterna av klimatförändringar.

Konsekvenser av klimatförändringar (15 min)

• Gå igenom hur klimatförändringar påverkar olika regioner i världen, med fokus på extremväder, stigande havsnivåer och påverkan på ekosystem.
• Visa exempel från aktuella händelser och studier, exempelvis hur vissa länder drabbats av torka eller översvämningar.

Diskussion och reflektion (10 min)

• Dela in klassen i smågrupper där eleverna diskutera hur de tror att klimatförändringarna kommer att påverka deras eget lokalsamhälle i framtiden.
• Låt grupperna dela sina tankar med klassen, vilket främjar ett gemensamt lärande.

Sammanfattning av begrepp och teorier (10 min)

• Återkoppla till och summera de centrala begrepp och teorier som har diskuterats under lektionen.
• Ge en lista på viktiga geografiska begrepp som eleverna ska hålla koll på.

Sammanställning av lektionen och avslutning (5 min)

• Ge ett kort sammandrag av vad som har lärts under lektionen.
• Korta frågor till klassen för att kontrollera förståelsen och be om reflektion över vikten av hållbar utveckling.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och tilldelas en specifik region (exempelvis Arktis, Nederländerna eller Sahel) för att göra en presentation om hur klimatförändringar påverkar deras tilldelade område. Eleverna bör använda geografiska källor för att stödja sina fynd och presentera sina erfarenheter för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

• Vilka är de huvudsakliga orsakerna till klimatförändringarna? (Mänsklig aktivitet, utsläpp av växthusgaser)
• Nämn tre konsekvenser av klimatförändringar som vi diskuterade i klassen. (Extremväder, stigande havsnivåer, påverkan på ekosystem)
• Hur kan klimatförändringarna påverka ditt lokalsamhälle? (Exempel på svar kan vara översvämningar eller torka)
• Vilka geografiska begrepp är viktiga att kunna koppla till klimatförändringar? (Exempelvis ekosystem, hållbar utveckling)
• Hur kan vi bidra till att minska klimatförändringarna? (Genom återvinning, energibesparing, hållbara transporter)

Hemläxa

Skriv en sammanfattning om 300 ord där du beskriver vad klimatförändringar är, deras orsaker och eventuell påverkan på en specifik region i världen.

Fördjupningsuppgift

Eleven ska analysera en specifik aspekt av klimatförändringar (t.ex. en viss naturkatastrof orsakad av klimatförändringar) och redogöra för den kopplingen till mänsklig aktivitet samt föreslå hållbara lösningar för att motverka problemet.

Förslag för nästa lektion

Regionala studier: Klimatförändringar i olika delar av världen
I nästa lektion kommer vi att fokusera på specifika exempel på hur klimatförändringar påverkar olika delar av världen. Eleverna kommer att arbeta med att jämföra effekterna i olika regioner och diskutera skillnader utifrån sociala, ekonomiska och geografiska faktorer.
Detta ämnesområde är relevant då det ger eleverna en djupare förståelse för de globala utmaningarna som klimatförändringar medför och hur dessa skiljer sig beroende på plats och mänskliga förhållanden.

Förberedelser

• Förbered presentationer och visuella hjälpmedel kring klimatförändringar.
• Samla aktuella fallstudier om klimatförändringar och deras konsekvenser.
• Skapa grupper för diskussion och aktivitet.