En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Programmering 2 – Kursavslutning och certifikat

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Programmering 2
Tema: Kursavslutning och certifikat

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Sammanfattning av kursens lärdomar och utvärderingar.

Ceremoniell avslutning av kursen inklusive belöningar och erkännanden för elevernas prestationer.

Diskussion om framtida lärande och karriärmöjligheter inom programmering och AI.

Kunskapskrav

Eleven deltar aktivt i kursens avslutande aktiviteter, kan reflektera över sin egen utveckling och uttrycker nuvarande samt framtida intressen inom programmering och AI. Eleven visar också förmåga att ge erkännande till egna och andras prestationer.

Lärarledda instruktioner

Inledning och förberedelse (10 min)

Välkomna eleverna och förklara syftet med lektionen, som är att fira deras framsteg och avslutningen av kursen.

Berätta kort om dagens agenda som inkluderar delning av certifikat och en gemensam diskussion.

Utdelning av certifikat (20 min)

Dela ut certifikat eller intyg till varje elev, med korta positiva kommentarer om deras prestationer och bidrag under kursen.

Be eleverna att ställa sig upp och dela med sig av sina reflektioner eller känslor kring att ha avslutat kursen.

Diskussion om framtida planer (15 min)

Initiativa en diskussion där eleverna kan dela med sig av sina framtidsplaner och hur de tänker använda sina kunskaper inom programmering och AI.

Ställ frågor för att få eleverna att tänka på nästa steg: Vilka kurser, projekt eller erfarenheter vill de utforska?

Avslutande reflektion och firande (5 min)

Sammanfatta de gemensamma erfarenheterna och lärdomarna under kursens gång.

Avsluta med att något lite festligt – exempelvis en gemensam fika för att fira avslutningen av kursen.

Aktivitet

Eleverna kommer att ta emot certifikat och reflektera över sina prestationer. Diskursen kommer att fokusera på deras vidareutveckling och vad de planerar att göra med de kunskaper de fått under kursens gång.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

Vad kände du när du fick ditt certifikat? Elevernas svar kan variera men ger en känsla av prestation.

Hur har din syn på programmering förändrats sedan kursens början? Reflektioner kring förbättringar, intresse eller motivation.

Nämn en färdighet eller kunskap som du ser fram emot att använda i framtiden. Exempelvis het kan vara programmeringsspråk eller etiska överväganden.

Vilka karriärmöjligheter är du intresserad av inom programmering eller AI? Elever kan dela med sig av sina intressen och ambitioner.

Vad vill du fokusera på i din fortsatta utbildning? Reflektioner kring nästa steg i lärande eller intresseområden.

Hemläxa

Ingen hemläxa ges denna vecka. Eleverna uppmuntras att fortsätta utforska programmering och AI genom självstudier, onlinekurser eller praktikprojekt.

Fördjupningsuppgift

Ingen fördjupningsuppgift tilldelas. Eleverna förväntas använda sina lärdomar från kursen för att initiera individuella projekt, delta i relevant kurser, eller utforska möjligheter inom tech-branschen.

Förslag för nästa lektion

Möjligheter för vidare utbildning och praktik

I nästa lektion kan fokus ligga på att informera eleverna om möjligheter för vidareutbildningar, workshops, och praktik inom programmering och AI. Här kan externa talare eller studiebesök inplaneras för att inspirera eleverna.

Detta förslag är relevant eftersom det ger eleverna en tydlig väg framåt och möjligheter att fortsätta växa i sina kunskaper och intressen inom området.

Förberedelser

Förbereda certifikat för eleverna.

Sammanställa en lista över möjligheter för vidare utbildning och praktik.

Organisera eventuella aktiviteter för firandet av kursens avslutning (som snacks eller drycker).