Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Medievärldens påverkan på politik och samhälle
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla mediers roll i samhället, deras påverkan på politik samt hur medborgarnas åsikter och värderingar formas av olika informationskällor. Eleverna ska också få förståelse för medielandskapet och vikten av källkritik.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för mediernas funktion och betydelse i samhället och diskussioner om hur medier påverkar opinionsbildning och demokratiska processer. Eleven visar förståelse för vikten av källkritik och kan tillämpa detta i sina analyser.
Lärarledda instruktioner
Medier och opinionsbildning (10 min)
• Definiera vad opinionsbildning är och diskutera mediernas roll i denna process.
• Presentera olika typer av medier (traditionella och digitala) och hur de påverkar hur information sprids och uppfattas.
• Diskutera fördelarna med mångfald i medier och hur detta berikar den offentliga debatten.
Källkritik och dess betydelse (10 min)
• Introducera begreppet källkritik och varför det är viktigt i dagens informationssamhälle.
• Gå igenom de fyra källkritiska frågorna: vem står bakom, vad är syftet, när publicerades det, och hur stämmer det överens med annan information?
• Exemplifiera med aktuella händelser där bristande källkritik har lett till missförstånd eller manipulation.
Sociala medier i det politiska landskapet (10 min)
• Diskutera hur sociala medier har förändrat sättet information sprids och människor organiserar sig.
• Ta upp exempel på hur politiska kampanjer har använt sociala medier för att nå ut till väljare.
• Lyfta fram både positiva och negativa effekter av sociala medier på demokratin.
Gruppdiskussion om medievanor (15 min)
• Dela in eleverna i små grupper och ge dem frågeställningar om sina egna medievanor och uppfattningar om nyheter.
• Be dem diskutera vilka medier de litar på och varför, samt hur deras åsikter påverkas av vad de läser eller ser.
• Låt varje grupp presentera sina insikter för klassen.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta lektionen och ställ frågan: Hur kan vi som medborgare säkerställa att vi får korrekt och mångsidig information?
• Be eleverna överväga hur de kan använda sina kunskaper om källkritik i sin vardag.
Aktivitet
Eleverna ska i par skapa en kort presentation där de jämför två olika nyhetskällor (exempelvis en traditionell nyhetssajt och en social mediekälla) utifrån de källkritiska frågorna. De ska presentera sina analyser för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är opinionsbildning?
Opinionsbildning är processen där åsikter och ställningstaganden formas och sprids, ofta med hjälp av medier.
• Varför är källkritik viktigt?
För att kunna skilja på pålitlig information och desinformation, och för att fatta informerade beslut.
• Nämn tre källkritiska frågor.
Vem står bakom, vad är syftet, när publicerades det?
• Hur har sociala medier påverkat politiska kampanjer?
Sociala medier möjliggör snabb och direkt kommunikation med väljare och kan snabbt sprida idéer och budskap.
• Vilken är en potentiell nackdel med sociala medier i politiken?
Spridning av desinformation och polarisering av åsikter.
Hemläxa
Skriv en kort essä (ca 300 ord) där du reflekterar över hur du konsumerar nyheter och information, samt hur du tillämpar källkritik i detta. Ge exempel på situationer där du har behövt vara källkritisk.
Fördjupningsuppgift
Skriv en uppsats (ca 1500 ord) där du analyserar mediernas påverkan på ett specifikt politiskt beslut eller en händelse i Sverige. Diskutera både traditionella och sociala medier och deras roller i opinionsbildning och informationsspridning.
Förslag för nästa lektion
Tema: Demokratiutmaningar och framtidsfrågor
Den kommande lektionen kan ta upp aktuella utmaningar för demokratin i Sverige och världen, såsom populism, desinformation och medborgerligt deltagande. Det är viktigt för eleverna att förstå dessa hot och hur de kan påverka samhällsutvecklingen och demokratins framtid.
Förberedelser
• Sammanställ material om mediernas påverkan och källkritik.
• Förbered exempel på aktuella nyhetshändelser för diskussion.
• Utveckla diskussionsfrågor som belyser medievanor och opinionsbildning.