En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI. Svenska för invandrare – Arbetsliv och svenska arbetskultur

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Arbetsliv och svenska arbetskultur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna kunskaper om arbetslivets villkor i Sverige, inklusive förståelse för svenska arbetskulturer, lagar och normer som påverkar arbetet. Eleverna ska också lära sig att kommunicera effektivt i arbetsrelaterade sammanhang och att förbereda sig för svenska arbetsmarknaden.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna delta i samtal om arbetslivets olika aspekter, formulera sina egna åsikter om arbetsrelaterade frågor och kommunicera på ett klart och strukturerat sätt. De ska också visa förståelse för svenska arbetskulturen och kunna utföra uppgifter som rör arbete.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till arbetsliv och kultur (10 min)

• Presentera lektionens fokus på arbetsliv och svenska arbetskulturer. Diskutera varför det är viktigt att förstå dessa aspekter för att lyckas i arbetslivet i Sverige.
• Ställ frågor som: “Vad vet ni om svenska arbetskulturer?”, “Vilka skillnader tror ni finns mellan arbetskulturer i Sverige och i era hemländer?”

Genomgång av svenskt arbetsliv (15 min)

• Diskutera vanliga aspekter av det svenska arbetslivet, såsom arbetsmiljö, arbetsrätt, kollektivavtal, respekt för jämlikhet och lagstadgade rättigheter.
• Ge exempel på normer och beteenden i svenska arbetsplatser, till exempel att använda förnamn, värdet på samarbete och flexibilitet.

Praktisk övning: Jobbintervju rollspel (20 min)

• Dela in eleverna i par eller små grupper och be dem att förbereda och genomföra en jobbintervju. Ge dem exempel på vanliga intervjufrågor och uppmuntra dem att tänka på hur de kan presentera sina färdigheter och erfarenheter.
• Låt dem öva i 10-15 minuter innan de växlar roller.

Dela insikter och reflektion (5 min)

• Låt klassen dela sina erfarenheter av rollspelen och vad de lärde sig från att delta i intervjuer. Diskutera vad som gick bra och vad som kan förbättras i deras presentation.

Aktivitet

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort text (150-200 ord) om en svensk arbetskultur eller norm som de tycker är intressant. De ska inkludera dess betydelse för arbetsliv och hur det skiljer sig från deras tidigare erfarenheter.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad har du lärt dig om svenska arbetskulturen idag?
◦ (Eleverna reflekterar över sina insikter.)
• Vilken norm eller värdering i det svenska arbetslivet tycker du är mest intressant?
◦ (Eleverna ger sina svar.)
• Hur skulle du förbereda dig inför en jobbintervju i Sverige?
◦ (Eleverna delar sina tankar och strategier.)
• Vad tycker du är utmanande med kulturanpassning i arbetslivet?
◦ (Eleverna reflekterar över sina upplevelser.)
• Vilka frågor har du om arbetsliv eller arbetskultur i Sverige?
◦ (Eleverna får möjlighet att ställa frågor.)

Hemläxa

Skriv en kort text (150-200 ord) om en svensk arbetskultur eller norm som du tycker är intressant. Beskriv dess betydelse och hur det skiljer sig från dina tidigare erfarenheter.

Fördjupningsuppgift

Skriv en utförlig rapport (300-400 ord) där du analyserar en specifik aspekt av det svenska arbetslivet. Reflektera över hur denna aspekt påverkar din förståelse av arbetskultur och hur du kan anpassa dig till dessa normer i din egen arbetslivserfarenhet.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att skriva CV och personligt brev. Den kommande lektionen bör fokusera på hur man skriver ett professionellt CV och ett personligt brev. Det är viktigt för eleverna att kunna presentera sina kvalifikationer och erfarenheter effektivt när de söker arbete i Sverige. Lektionen kommer att ge eleverna verktyg och strategier för att skapa dessa dokument.

Förberedelser

• Förbered exempel på CV och personliga brev för att diskutera och analysera i klassen.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla exempel på arbetsannonser för att använda som praktikfall i nästa lektion.