En AI-baserad digital lärarassistent

Planering HT. Förskoleklass. Matematik och siffror – Grundläggande matematiska begrepp och siffrors förståelse

Öppna i Google Docs

Terminsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Matematik och siffror
Tema: Grundläggande matematiska begrepp och siffrors förståelse

Innehåll

Detta dokument beskriver terminsplaneringen för Matematik och siffror under höstterminen 2024 för förskoleklassen, med fokus på grundläggande matematiska begrepp och siffrors förståelse. Planeringen omfattar tre lektioner per vecka med varierande aktiviteter och en avslutande utvärdering.

Introduktion till siffror (19 aug – 15 sep)

Lektion 1: Introduktion till siffror 1–5

Lektion 2: Räkna med hjälp av lärorika spel

Lektion 3: Siffermemory

Lektion 4: Känna igen siffrorna i omgivningen

Lektion 5: Antal och mängd med förskolematerial

Lektion 6: Räkna antalet i en samling

Lektion 7: Siffror i sånger och ramsor

Lektion 8: Räkna steg och rörelser

Lektion 9: Bedömning: Räkna och identifiera siffror

Addition och subtraktion (16 sep – 13 okt)

Lektion 1: Introduktion till addition med konkreta föremål

Lektion 2: Subtraktion genom att ta bort saker

Lektion 3: Roliga räknespel

Lektion 4: Simulera köp i lekbutik

Lektion 5: Berätta räknemeddelanden

Lektion 6: Skapa egna addition- och subtraktionsfrågor

Lektion 7: Räkna med hjälp av bilder

Lektion 8: Samla och räkna gruppaktiviteter

Lektion 9: Bedömning: Skapa en räknehistoria

Mätning och geometri (14 okt – 3 nov)

Lektion 1: Mäta längd med olika objekt

Lektion 2: Känna igen former (cirkel, kvadrat, triangel)

Lektion 3: Skapa former med hjälp av byggblock

Lektion 4: Utforska mätning utomhus

Lektion 5: Använda linjaler för att mäta

Lektion 6: Bedömning: Identifiera och mäta former

Lektion 7: Skapa mönster med former

Lektion 8: Samla information genom mätningar

Lektion 9: Upprepning och reflektion

Höstlov (v.44): 28 oktober–1 november

Problemlösning och logik (4 nov – 8 dec)

Lektion 1: Introduktion till problemlösning genom spel

Lektion 2: Logiska gåtor och kluringar

Lektion 3: Grupparbete med problemlösning

Lektion 4: Skapa egna problem med bilder

Lektion 5: Berätta om strategier vi använde

Lektion 6: Visualisera problem med skapande material

Lektion 7: Bedömning: Presentera en löst uppgift

Lektion 8: Reflektera över vad vi lärt oss

Lektion 9: Avslutning och fest för matematiken

Slut: 20 december

M.v.h. Isak Skogstad