En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Svenska – Modersmål och kommunikation

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Svenska

Tema: Modersmål och kommunikation

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll är kopplat till läroplanens formuleringar som säger: “Berättande och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, rim, ramsor och sånger från områden där modersmålet talas.” (Läroplan för anpassade grundskolan, 2022).

Kunskapskrav

Provets frågor kopplas till följande kunskapskrav:

  1. “Eleven kan läsa och förstå texter som är anpassade för elever i grundskolan.”
  2. “Eleven kan uttrycka sig tydligt i tal och skrift anpassat till syfte och mottagare.”
  3. “Eleven kan delta i samtal och diskussioner och uttrycka egna tankar och åsikter.”
Prov
Faktafrågor
  1. Vilken typ av text är en bilderbok?
    A) Facktext
    B) Berättande text
    C) Vetenskaplig text
    D) Poetisk text
  2. Vad kallas rytmen i en ramsa?
    A) Melodi
    B) Rim
    C) Vers
    D) Strof
  3. Vilket av följande är ett exempel på en poetisk text?
    A) En artikel
    B) En dikt
    C) En biografi
    D) En berättelse
  4. Vad används ofta för att göra en berättelse mer levande?
    A) Sammanfattning
    B) Beskrivande språkliga bilder
    C) Listor
    D) Fakta
  5. Vilket av följande uttryck är korrekt i ett samtal?
    A) “Jag vill inte höra”
    B) “Hej, jag tycker att…”
    C) “Vad tycker du om?”
    D) “Tyst!”
  6. Vilken del är inte en del av en berättelse?
    A) Karaktär
    B) Handling
    C) Problemstatement
    D) Miljö
  7. Vad kännetecknar en rim?
    A) Att orden på varje rad måste börja med samma bokstav
    B) Att sista ordet på varje rad låter likadant
    C) Att texten ska vara lång
    D) Att den ska ha ett tydligt budskap
  8. Vilken genre tillhör “Guldlock och de tre björnarna”?
    A) Sagor
    B) Myter
    C) Dikt
    D) Romantik
  9. Vad kallas känslan som en läsare får av en text?
    A) Tema
    B) Stämning
    C) Moral
    D) Budskap
  10. Vad syftar ordet “dialog” på?
    A) En ensam monolog
    B) Samtal mellan två eller flera personer
    C) En skriftlig text
    D) En berättande text
  11. Vilket uttryck används för att introducera en ny idé eller ett nytt ämne i en text?
    A) Avslutande ord
    B) Övergång
    C) Inledning
    D) Sammanfattning
  12. Vad innebär det att “analys” en text?
    A) Att läsa den snabbt
    B) Att granska den i detalj
    C) Att skriva en recension
    D) Att berätta den
  13. Vad är syftet med att använda kroppsspråk när man pratar?
    A) Att komma ihåg texten
    B) Att förstärka budskapet
    C) Att ignorera mottagaren
    D) Att förvirra den andra personen
  14. Vilken är den mest centrala delen av en berättelse?
    A) Huvudkonflikten
    B) Den inledande hälsningen
    C) Avslutet
    D) Miljöbeskrivningen
  15. Vad är en “moral” i en berättelse?
    A) En del av karaktärsutvecklingen
    B) Lärdom eller budskap man får från berättelsen
    C) Tidslinjen för berättelsen
    D) Plottvisten
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur en berättelse kan påverka våra känslor och våra tankar.
    *(Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djupare insikter och förmåga att analysera texter.)*
  2. Resonera kring skillnaderna mellan berättande och poetiska texter.
    *(Eleven får chansen att jämföra genrer, vilket visar på förmågan att se samband.)*
  3. Hur kan kroppsspråk påverka en muntlig presentation?
    *(Detta testas för att se hur eleverna integrerar olika kommunikationsverkar.)*
  4. Reflektera över vikten av att förstå en texts budskap. Vad betyder det för dig?
    *(En chans att eleven kan uttrycka sina egna uppfattningar.)*
  5. Vilka kan vara fördelarna med att läsa högt för yngre barn, utifrån dina egna erfarenheter?
    *(Elevens personliga reflektion uppvisar förmågan att koppla teori till praktik.)*
  6. Beskriv hur en viss karaktärs handlingar i en berättelse kan påverka andra karaktärer.
    *(Detta ger en möjlighet att visa förståelse för relationer och dynamik i texter.)*
  7. Vilka aspekter anser du är viktigast när du gör en presentation, och varför?
    *(Eleven visar sin förståelse för att presentera på olika sätt.)*
Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, vilket ger 15 poäng totalt. De resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera, vilket ger 15 poäng totalt.

  • För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
  • För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).