En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Engelska – Natur och miljö

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Natur och miljö

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på att beskriva naturen och miljön omkring oss. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika växter och djur samt viktiga miljöfaktorer. Detta ger dem en ökad förståelse för omvärlden och hur vi interagerar med den.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge vanliga växter och djur, beskriva deras egenskaper och diskutera säkerhet och hållbarhet kopplad till miljön. De bör kunna delta i samtal och återge innehåll från enklare texter och bilder relaterade till naturen och miljön.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till natur och miljö (10 min)

– Presentera temat "Natur och miljö" för klassen. Diskutera vad naturen är och varför den är viktig.
– Visa bilder på olika växter och djur och be eleverna namnge dem.
– Diskutera varför det är viktigt att ta hand om vår miljö.

Lyssning och diskussion om växter och djur (15 min)

– Läs en kort berättelse om växter och djur i deras naturliga habitat.
– Pausa för diskussioner, ställ frågor som: "Vilka djur känner ni igen?" och "Var brukar ni se dessa växter?".
– Engagera eleverna genom att fråga dem vilken växt eller vilket djur de gillar mest och varför.

Sång om natur (10 min)

– Lär eleverna en enkel sång som handlar om natur, exempelvis "The Green Grass Grows All Around".
– Diskutera ord och fraser från sången och låt eleverna dela med sig av sina egna favoritplatser i naturen.
– Engagera klassen genom att sjunga och använda rörelser kopplade till sången.

Grupp Aktivitet – Naturutforskning (10 min)

– Dela in klassen i små grupper och be dem diskutera vad de kan göra för att skydda miljön i deras lokala område.
– Be varje grupp att identifiera en speciell växt eller ett djur i närheten och diskutera hur de kan hjälpa till att skydda det.
– Låt grupperna presentera sina tankar för klassen för att uppmuntra en diskussion om miljövård.

Avslutning och reflektion (5 min)

– Samla klassen och be dem att dela med sig av vad de lärt sig om naturen och dess betydelse.
– Diskutera hur eleverna kan bidra till att bevara miljön i sitt dagliga liv.
– Betona vikten av att förstå och respektera naturen.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en "naturbok" där de ritar sina favoritväxter och djur och skriver en kort text om vad de är, var de lever och varför de gillar dem. Aktiviteten ger eleverna möjlighet att uttrycka sig kreativt och använda engelska i ett personligt sammanhang.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vilket är ditt favoritdjur i naturen?
– Svar: [Djur].

– Nämn en växt du gillar.
– Svar: [Växt].

– Vad kan vi göra för att skydda miljön?
– Svar: [Exempel på handling].

– Kan du namnge en sång vi sjöng idag?
– Svar: "The Green Grass Grows All Around".

– Hur känns det när du är ute i naturen?
– Svar: [Känsla, t.ex. lugn, glad].

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att observera naturen kring dem och skriva en kort text på 30-50 ord om vad de ser. De ska inkludera en beskrivning av växter och djur de har sett och dela sina observationer med klassen.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan skapa en presentation om ett specifikt ekosystem (som skog, sjö eller öken), där de inkluderar information om de växter och djur som finns där, samt deras betydelse för miljön. Presentationen ska inkludera bilder och fakta.

Förslag för nästa lektion

### Tema: Hållbarhet
I nästa lektion kan vi fokusera på begreppet hållbarhet och vad vi kan göra för att leva mer miljövänligt. Eleverna kommer att lära sig viktiga begrepp och diskutera konkreta steg de kan ta för att skydda vår planet.